האפשרות של תשלומים באמצעות צ’קים עדיין קיימת בעיקר בין חברות מסחריות או בתי עסק. זאת למרות האפשרויות של תשלומים באמצעות כרטיסי אשראי או העברות בנקאיות אונליין תוך דקות ספורות. אז נכון שעבור הלקוחות או ספקי הסחורה מדובר בפתרון נוח ויעיל. אך בכל זאת עבור חברות או בתי עסק עשוי הצ’ק לגרום לכאב ראש לא פשוט.

לא פעם נכתבים הצ’קים עם תאריכי פירעון מאוחרים. עובדה זו יוצרת בעיה לא פשוטה עבור העסק. הוא לא יכול לממש את הערך של הצ’ק עד שיגיע יומו ובינתיים הוא עשוי להיקלע לקשיים מבחינת תזרים המזומנים. עסקים רבים לא מסוגלים להתקדם רק בגלל הצ’קים המונחים במגירה וממתינים לפדיונם.

מה זה ניכיון צ’קים, איך זה עובד והאם חברות בע”מ יכולים אף הם ליהנות מהשירות?

ניכיון צ’קים

ניכיון צ’קים זהו שירות אשר יכול להיעזר בו כל אדם שקיבל צ’ק עם תאריך דחוי. זה יכול להיות אדם פרטי וזה גם יכול להיות בית עסק או חברה מסחרית. חברות שונות מציעות את השירות והם פודים את הצ’ק המאוחר תמורת עמלות. השירות הזה הוא שירות נפלא עבור אנשים או בתי עסק הזקוקים בדחיפות לתשלום והם מוכנים לוותר על העמלות או אחוזי הריבית תמורת פדיון מידי של הצ’ק.

ניכיון צ’קים מסחריים

חשוב לדעת כי גם צ’קים מסחריים הם צ’קים שאפשר לנכות על ידי חברות המציעות את השירות. אך ישנם תנאי סף לניכיון צ’קים מסחריים.

  • מושך הצ’ק או הצ’קים חייב להיות אדם עם חוסן כלכלי ויציבות פיננסית.
  • על פי הוראת פקודת השטרות יכולה חברת הניכיון להיות מוגדרת כ – ”אוחזת כשורה”. כלומר שהיא קבלה את הצ’ק לידיה כחוק. מושך הצ’ק עומד מול חברת הניכיון ועל כן למושך לא תהיה זכות משפטית להתנות את הפירעון של הציק בתנאים משלה. הצ’ק למעשה נמצא באופן חוקי בידיה של חברת הניכיון.
  • בעלי ההמחאות וכך גם המסבים של הצ’ק הם נושאים ערבות אישית על אותם הצ’קים.

מתי אפשר לנכות צ’קים מסחריים?

בכל מקרה שמתקבל צ’ק מסחרי דחוי אפשר לקבל את תמורתו על ידי חברת ניכיון. אך זאת, בתנאי שהצ’ק הינו סחיר. הכוונה היא לצ’ק אשר התקבל ממקור מסחרי וניתן לסחור בו, בניגוד לצ’ק פרטי שהוא לא סחיר.

באמצעות השירות אפשר לקבל תשלום במזומן ביד או לחילופין, מסגרת אשראי.

מה היתרונות של השימוש בשירות ניכיון צקים?

עבור חברות מסחריות ישנן יתרונות רבים הנובעים בעקבות השימוש בשירות של ניכיון צ’קים.

  • תעריפים מיוחדים – עסק שמשלם לספקים שלו בתשלום במזומן יכול ליהנות מתעריפים מיוחדים. אלו עדיפים על פני התעריפים אשר אותם משלמים כאשר בוחרים לעשות זאת באמצעות צ’קים דחויים.
  • מחירים מועדפים – הודות לשירות של ניכיון צ’קים מסחריים יוכל העסק ליהנות מתעריפים מועדפים מול הספקים.
  • תנאי אשראי מוגדלים – עסק שרוצה להתרחב ולגדול יוכל להגיע לזה הודות לשירות של ניכיון צ’קים היות וכך תנאי האשראי שלו יהיו מועדפים ואלו יאפשרו צמיחה וגדילה מידיים.
  • אשראי בלי תנאים – היתרון של תנאי האשראי הודות לשירות של ניכיון צ’קים הוא אשראי מידי אשר ניתן ללא ביטחונות או ערבויות כמו כן בלי צורך להגדיל את מסגרת האשראי הבנקאית.

העסק יוצא נשכר

שירותי הניכיון של הצ’קים המסחריים הם שירותים אשר מתבצעים בתמורה לעמלה. כלומר הגוף שמעניק את שירותי הניכיון עושה זאת תמורה להבטחה לכסף עתידי שהוא יקבל בעת פירעון הצ’ק.

הלקוח יקבל את התמורה של הצ’ק במזומן בקיזוז העמלה – באופן מידי.

חשוב לדעת כי על מנת שהעסק אכן ירוויח מכך והעמלה לא תהיה גבוהה מידי, עליו לברר ולבדוק היטב את האפשרויות הקיימות. כל חברה יש לה את התעריפים שלה ואת אחוזי הריבית שהיא גובה ויש בהחלט מקום לבדוק ולערוך סקר לפני שפונים אל חברה כזו או אחרת.

חברה בלי סיכונים

ניכיון צ’קים עם תאריכים מאוחרים זה בהחלט סיפור הנושא עמו סיכון לא קטן. במיוחד אם מדובר בצ’קים עם סכומים גבוהים במיוחד. חשוב לפנות אל חברה מנוסה ומקצועית אשר עוסקת בתחום ומכירה לעומק את ההתנהלות הרצויה. חברה כזו תוכל להבטיח את הבדיקה המקצועית של הצ’קים טרם הניכוי שלהם והיא גם תדע לאתר בעיות עם הצ’קים לפני שיחלוף זמן רב מידי.

חברות העובדות עם סכומי פדיון גבוהים חייבות לשמור את עצמן ולהתנהל בצורה מסודרת ואחראית על מנת לוודא כי הן תהיינה מסוגלות להתמיד בשירות הניכיון כאשר יהיו בידיהם טווח המזומנים הנדרש.

חוק צמצום שימוש במזומן והסבת צ’קים

בשנה האחרונה נכנסו לחוק כללים חדשים ואיסורים ומגבלות בכל מה שקשור לתשלום במזומן כמו גם הסבת צ’קים. החוקים הללו נועדו על מנת לעצור את הכלכלה השחורה אשר בה מתבצעות עסקאות כלכליות שונות אשר אינן מדווחות לרשויות. עבור בתי עסק או חברות כלכליות מדובר בקושי לא מבוטל ובמיוחד כאשר הם מבקשים להעביר את הצ’קים שהם קבלו לצד שלישי. באופן כזה ההכנסה שלהם תהיה למעשה הכנסה אנונימית כאשר היא עשויה להיות גם לא מדווחת.

חשוב להכיר את כל החוקים ואת ההגבלות החלות על בתי העסק השונים, על חברות בע”מ, על ‘עוסקים’ ועל אנשים שהם אינם עוסקים על מנת שאכן ניתן יהיה להתנהל בצורה נכונה וחוקית.

חשוב לדעת כי גם אנשים שהם לא ‘עוסקים’ וכמובן גם עבור חברות בע”מ או ‘עוסקים’ קובע החוק הוראות מחמירות אשר כוללות אף עונשים חמורים כמו עיצומים כספיים ועונשים פליליים.

לסיכום, מומלץ לכל חברה להכיר את האפשרות של ניכיון צ’קים ולעשות בו שימוש נכון במסגרת החוק.