בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים פרטיים ועסקים בוחרים באפיקי מימון חלופיים לבנקים. נדמה, שכל מי שיכול לקחת את ענייניו (בעיקר את המימון הנדרש לו) רחוק ככל האפשר מהבנקים, עושה זאת. קשה לומר שהדבר אינו מובן, במיוחד לאור הסמי-מונופול המימוני ממנו נהנו הבנקים בישראל במשך עשרות שנים. כך שהגיוני למדי, שכל מי שיכול להסתדר ללא עזרתם (היקרה מאד, יש לציין) של הבנקים, עשה זאת. מאידך, בין לוקחי ההלוואות החוץ – בנקאיות ניתן למצוא גם כאלה שבקשתם להלוואה מהבנק (אחד או יותר מכך) זכתה לסירוב, וגם הם זקוקים לחלופה מהימנה לצורך קבלת המימון הנדרש להם.

אלה וגם אלה טוב יעשו, אם טרם קפיצה עיוורת על האופציה של לקיחת הלוואה חוץ בנקאית רק בגלל שהיא עוקפת את הבנק, ילמדו להשוות בין האופציות השונות העומדות לרשותם, ובהתאם לכך יקבלו את החלטתם. נתחיל?

לשם מה לקחת הלוואות חוץ בנקאיות (או הלוואות בכלל)?

עד לפני זמן לא רב, הסטיגמה הרווחת גרסה כי רק עסקים כושלים זקוקים להלוואה או למימון חיצוני. מקורה של סטיגמה זו היא בתקופות בהן עסקים חיו מהיום להיום, לא היו להם תוכניות אסטרטגיות עסקיות ארוכות טווח, ואת הרווחים הנוכחיים שלהם הם גלגלו לטובת המשך הפעילות: קנית תפוח אחד בשקל, מכרת אותו בשני שקל. בשני השקל האלה קנית שני תפוחים, שעבורם קיבלת ארבעה שקלים, וכן הלאה. מסחר מסוג זה לא דרש הלוואות (כלומר – קבלת מימון ממקור חיצוני). אם לא היה לך מספיק כסף לרכוש את התפוחים של למחרת, סימן שלעסק שלך לא מגיע להתקיים. כמובן שסטיגמה זו אינה נכונה ואינה מתאימה לימינו, מכיוון שכיום ישנן אינספור נסיבות שמחייבות קבלת מימון מחוץ לעסק, החל בהזדמנות להשקעה לא צפויה שנקרית בפני בעלי העסק או מנהליו וכלה בהתרחבות שעתידה להכניס לעסק כסף רב, אלא שכרגע, מבחינה תקציבית, משתלם ועדיף לעסק שלא להשתמש בכסף הקיים בתוכו, אלא להזרים אותו לצורך זה ממקור חיצוני. כך שכן, גם (ולרוב) עסקים מצליחים ומתרחבים הם אלה שזקוקים להלוואות ממקור בנקאי או ממקור חוץ בנקאי.

כיצד מחליטים ממי לקחת את ההלוואה?

ככלל, ניתן לומר, כי במרבית המקרים, מימון עצמי יהווה את הפתרון הטוב ביותר למצב. אבל כאשר לא קיימת אפשרות כזו, או שמימון חיצוני, בדרך כלשהי, מהווה, בכל זאת את הפתרון המשתלם יותר, יש צורך להכיר את האפשרויות. לכל אחד משני סוגי ההלוואות העומדים לרשותכם (בנקאית וחוץ בנקאית) ישנם יתרונות וחסרונות מובהקים אובייקטיביים וגם יתרונות וחסרונות ספציפיים ללוקח ההלוואה (כלומר לכם). הנה השוואה זריזה בין שני מקורות המימון הללו.

  • היכרות מוקדמת ביניכם לבין הגוף המלווה – על פניו, הלוואות ממקורות בנקאיים הן הלוואות הניתנות לכם מגוף שמכיר אתכם לעומק ולאורך תקופת זמן ממושכת, מאחר וסביר להניח, שאם יש לכם חשבון עסקי שוטף בסניף בנק מסוים, סניף זה (והבנק שמאחוריו) יהיו מקור המימון האפשרי הראשון שאליו תפנו. זה יכול לפעול לטובתכם (מאחר והבנק מכיר אתכם, יודע מה ההכנסות וההוצאות שלכם, וגם יבדוק את יכולות החזר ההלוואה שלכם), אבל יכול לעבוד גם כחרב פיפיות, נגדכם.
  • הצורך במתן שעבודים ובטוחות כנגד ההלוואה – הבנק נוטה לקבל מכם, הלווים ממנו, שעבוד כנגד ההלוואה, בדרך זו הוא מבטיח את ההחזר שלה או קבלת שווי הערך לה. דבר הגורם לכך, כי הריביות על ההלוואות הללו נמוכות יותר מהריביות הנלוות למימון חוץ בנקאי. ככלל, ניתן לומר כי בכל הנוגע לתחום המימון, קיים יחס הפוך בין רמת הביטחון של הגוף המלווה בהחזר ההלוואה לבין הריבית המוטלת עליה – ככל שהגוף המלווה בטוח יותר בסיכויי החזר ההלוואה, הריבית שהוא יגבה עליה תהיה נמוכה יותר. תוכלו לראות זאת בצורה ברורה בעת לקיחת משכנתא (הנכס משועבד כנגד החזר ההלוואה) או בהלוואות אחרות הניתנות לצורך רכישה וכוללות שעבוד האובייקט הנרכש.
  • אורך תקופת ההחזר – הלוואות בנקאיות, לרוב, ניתנות לטווחי זמן ארוכים יותר, בעוד ההלוואות החוץ בנקאיות, לרוב, מוגדרות כהלוואות לטווח הקצר או הבינוני. אחת הסיבות המרכזיות לכך, היא העובדה כי, הבנק, כאמור, מכיר אתכם ואת התנהלותכם, והוא מסוגל לבחון את רמות הסיכון במתן ההלוואה המבוקשת. מאידך, לגופים החוץ בנקאיים אין היכרות ארוכת יומין איתכם, והם אינם מכירים אתכם זמן רב. לכן, כדי להקטין את הסיכון עבורם, הם יעדיפו להלוות לכם את הכסף לפרקי זמן קצרים יותר.
  • סוגי ההלוואות ורמת גמישותן – בנקים יציעו לכם הלוואות שהחזרן שייך לסוגים שונים – כמו הלוואות בלון, הלוואות בהחזר שנתי (בהן בכל שנה תידרשו לפירעון חלקי של X מסף ההלוואה הכוללת) וכן הלאה. לעומת זאת, ההלוואות החוץ בנקאיות, לרוב, תכלולנה החזרים בתשלומים חודשיים. מצד שני, גופים בנקאיים יציעו לכם הלוואת מדף (אחת מיני כמה אופציות שעומדות לרשות הפקיד) בעוד שבגוף חוץ בנקאי קיימת גמישות רבה יותר בהרכב ההלוואה עצמה.
  • השפעה על מסגרת האובליגו הבנקאית – כאן, ברור כי להלוואה הנלקחת מהבנק ישנה השפעה ישירה על מסגרות האשראי שלכם, כמו גם על הסנקציות אותן מסוגל הבנק להפעיל עליכם. לגופים המציעים הלוואות חוץ בנקאיות, באופן טבעי, אין השפעה כזו.

בשורה התחתונה,

בנוסף ועל בסיס יתרונות ולחסרונות האובייקטיביים, ישנה חשיבות גם להעדפות הסובייקטיביות של כל עסק. כך שיתכן כי עסקים מסוימים יעדיפו לקחת את ההלוואה מהבנק, בעוד עסקים אחרים – יעדיפו גופים חיצוניים לצורך קבלת ההלוואה שלהם.