חלק נכבד מהעסקים הישראליים משתמשים בבנקים ובחברות פרטיות חוץ בנקאיות באופן קבוע כדי לבצע ניכיון צ’קים בחשבונם העסקי, כתחליף לנטילת הלוואה. ניכיון הצ’קים מאפשר להם להשיג את הכסף הנזיל בקלות, וזאת, בתמורה למסירת הצ’קים הדחויים לפירעון הבנק, או הגופים הפיננסיים והחברות שעוסקות בניכיון צ’קים כחלק מפעילותן העסקית. מהו ניכיון צ’קים? מהם יתרונותיו וחסרונותיו של פתרון זה, ביחס לפתרונות הפיננסיים האחרים? אילו עוד חלופות אפשריות עומדות בפני בעלי עסקים?

הלוואות, ניכיון צ’קים ושאר ירקות

כידוע, אחת מהבעיות המעיקות ביותר על מרבית העסקים בישראל, היא נטייתם של הלקוחות לדחות את התשלום עבור מוצרים או שירותים שנרכשו, על אף החקיקה הקיימת בנושא ולמרות העליה הגדולה במודעות הציבורית שחלה בנושא. אולם בעיית האשראי העסקי עלולה להפוך לחמורה עוד יותר, במקרים בהם הספקים העובדים מול העסק אינם גמישים מספיק ואינם מעניקים לו את תקופת האשראי המספקת לצורך יצירת איזון בתזרים המזומנים שלו. כתוצאה מכך, לרשותם של עסקים רבים לא עומד הון חוזר בכמות שמספיקה לו לגשר על אשראי ארוך שניתן ללקוחות מול האשראי קצר המועד אותו נותנים הספקים לעסק. הפיתרון הנפוץ בו נוקטים חלק ניכר מהעסקים במקרים הללו הוא ניכיון הצ’קים הדחויים.

מטרת ניכיון צ’קים

פעולת ניכיון הצ’קים הדחויים פירושה החלפתם של הצ’קים דחויים אשר התקבלו מהלקוחות, בכסף נזיל ומזומן, במטרה לייצר לעסק תזרים מזומנים חיובי. משמעות הדבר היא, כי במקום שהכסף יוכנס לחשבון הבנק העסקי בתאריך הנקוב על הצ’ק, הוא יגיע לחשבון באופן מיידי בעת הניכיון. התשלום עבור ביצוע עסקת ניכיון צ’ק זו מנוכה מסכום הצ’ק, והוא כולל, עמלה מסוימת וריבית שמנוכות מהסכום הכולל של הצ’ק.

אילו גופים פיננסיים מציעים ניכיון צ’קים לעסקים?

כמות עסקאות ניכיון צ’קים הגדולה ביותר בישראל מבוצעת על ידי בנקים, אשר להם שני יתרונות חשובים בתחום זה על הגופים האחרים – זמינותו של המידע המקדים הנוגע לאדם או לגוף העומד מאחורי הצ’ק שניתן, וגב פיננסי חזק, המקנה להם אורך נשימה, גם במקרים בהם הצ’ק חוזר.

נוסף על הבנקים, קיימים גם גופים פרטיים המבצעים את ניכיון הצ’קים ומרביתם פועלים בצורה חוקית ומפוקחים על ידי המדינה.

הלוואות מול צ’קים

קיימים מספר הבדלים עיקריים בין הלוואות הניתנות לעסקים לבין ביצוע ניכיון צ’קים:

אופן החזר ההלוואות

הלוואות עסקיות מושבות לגוף המלווה אותן במספר תשלומים שיכולים להיפרס על פני שנים. מדובר בדרך המקלה מאד על הלחץ שבחשבון העסקי ומאפשרת ללווה לאזן את חשבונו. בניכיון צ’קים המדובר הוא בהלוואה לטווח שהוא קצר יחסית – חודשים ספורים לכל היותר, כשהחזר ההלוואה מבוצע בפעימה אחת במועד פירעונו של הצ’ק.

אופן החזר הריבית

החזר הריבית הנלוות להלוואה מתחלק בין תשלומי ההחזר, דבר המסייע גם הוא בהקלת הלחץ הקיים בחשבון הבנק של עסקים. בדומה לפירעון, בניכיון צ’קים, גם הריבית משולמת בבת אחת במלואה על ידי הפחתתה מסכום ההמחאה שעתיד להתקבל בעת הפירעון.

גובה הריביות

הריביות עבור ניכיון צ’קים נחשבות לגבוהות יחסית. הסיבה היא הסיכון הגדול אותו הגוף אשר מבצע את ניכיון הצ’קים לוקח על עצמו. גם כאשר ניכיון הצ’קים יתבצע דרך בנק ולא דרך חברה פרטית חוץ בנקאית, הריביות עדיין תהיינה גבוהות.

התעסקות בגביית צ’קים חוזרים

כאן קיים יתרון לניכיון צ’קים, מכיוון שבמקרים של צ’קים שחוזרים, הסיכון וההתעסקות בגביית הצ’ק עוברים לגוף המנכה (הבנק או החברה החוץ בנקאית).

השפעה על מסגרת האשראי הבנקאית (האובליגו)

הלוואה הנלקחת מבנק משפיעה על האובליגו, כמו גם ניכיון צ’ק המבוצע על ידי הבנק. באופן טבעי, כאשר הניכיון מבוצע על ידי חברה חוץ בנקאית, אין לו השפעה על המסגרת העסקית בבנק.

מה משתלם לכם יותר?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית, אבל קיימים מספר קריטריונים שיסייעו לכם בהחלטה:

האם קיימת אופציה של לקיחת הלוואה במקום ניכיון הצ’ק?

במקרים בהם קיימת אפשרות לקיחת הלוואה בנקאית, מרבית העסקים, אינטואיטיבית, יפנו אליה. יחד עם זאת, כאשר בפני העסק עומדים מכשולים בנטילת הלוואה (בין אם בנקאית ובין אם חוץ בנקאית), לקיחת הלוואה חוץ בנקאית מגוף שאינו קשור למערכת הבנקאית או ניכיון הצ’קים הופכים לפתרונות ישימים וזמינים עבורו.

האם מבוצע ניכיון צ’קים קבוע בעסק?

אם הפעולה מבוצעת באופן קבוע, נראה כי מדובר בבעיה כרונית של העסק והתשלומים לספקים יוצאים מהחשבון לפני שמגיעים אליו התקבולים מהלקוחות. נטילת הלוואה (מבנק או מגוף חוץ בנקאי) לצורך ייצובו של תזרים המזומנים יכולה לסייע, בד בבד עם שינוי תנאי התשלום, הן מול הספקים והן מול הלקוחות.

האם קיימות דרכים נוספות לאיזון תזרים המזומנים העסקי?

ניכיון צ’קים או לקיחת הלוואה מטפלים נקודתית בבעיה, אולם אינם פותרים אותה לאורך זמן. לכן, במקביל לנקיטת הפעולה, יש לטפל בעניין אף מכיווניו האחרים. דרכים אפשריות הן הקדמת מועדי פירעון חובות הלקוחות וניסיון לדחות את התשלומים לספקים. את המצב כיום אולי מאוחר להציל באמצעות זה, אבל את העתיד הפיננסי שלכם, בהחלט תוכלו לשפר.