להיות בעל עסק בישראל זה לא פשוט. יש לא מעט דברים שצריך לדאוג להם, ולמרות שיש עסקים בהם יש אחראים לכל תחום, המנכ”ל או מי שמנהל את העסק כמו גם מי שהעסק בבעלותו, צריכים לוודא שהכול מתנהל כמו שצריך ועובד בצורה מושלמת. יש את העבודה מול הספקים והקנייה של הסחורה, או אם מדובר על שירות שמקבלים מקבלן משנה אז כל מה שנוגע להתקשרות עימו, יש את השיווק של העסק שצריך להיות כל הזמן, יש את המוצרים או השירותים שצריך לייצר או לפתח, יש את העבודה מול הלקוחות והשירות שניתן להם, וכמובן, יש את הניהול הפיננסי השוטף של העסק.

המיסים שעסקים צריכים לשלם

לעסק יש לא מעט הוצאות. אלו יכולות להיות הוצאות על ייצור, אלו יכולות להיות הוצאות על פרסום, על שכירות וחשבונות נוספים ומעבר לכל אלו יש את המיסים. המיסים הם בחישוב שנתי אך צריך לשלם אותם, צריך לשלם למס הכנסה על ההכנסה נטו של העסק, צריך לשלם לביטוח הלאומי, וצריך לשלם כמובן למע”מ מה שעומד היום על 17%. כל אלו הן הוצאות של העסק שהוא לא יכול להתעלם מהן, הוצאות שקיימות כל הזמן וצריכות להיכנס לחישובים של הרווח מול ההפסד. אבל לפני שנבין למה כדאי שנבין גם מהי השפעתה של העלאת המיסים על העסק.

כל השרשרת משלמת…

העלאת מיסים לחברות ועסקים משפיעה על הפעילות העסקית מכמה כיוונים. הרי בסופו של דבר העסק צריך להיות רווחי ואם הוא לא כזה, אין לו זכות קיום, מה שאומר שאם יש העלאת מיסים צריך לממן אותה איכשהוא כדי לא להיפגע או כדי להיפגע כמה שפחות. מימון כזה מגיע בדרך כלל על ידי העלאת המחירים ללקוחות הקצה, אלו שצריכים בסופו של דבר לקנות את המוצר או השירות. העלאת מיסים משפיעה ישירות עליהם והם יכולים להרגיש את זה חזק בכיס, מכיוון שכשיש העלאה של המיסים, אל עסק אחד מעלה את המחירים אלא כולם.

להעלאת מיסים יש השפעות נוספות על העסק ובעיקר על יכולת ההתפתחות שלו. הרי העסק נאלץ להעלות מחירים על מנת לממן את ההעלאה הזו, וכך גם הספקים שלו או מי שהוא עובד איתו. יכול להיות שיש כוונה לפתח איזה שהוא מוצר חדש ולהיעזר בשירותים חיצוניים, אך בגלל העלאת המחירים מי שנותן את השירותים הללו יעלה אף הוא את המחירים שלו מה שיכול לגרום לחשיבה מחודשת על הפיתוח הזה. ובכלל, כשיש העלאת מיסים כולם מעלים מחירים, כל השרשרת נפגעת ויכולה להיות השפעה עסקית כזו או אחרת על כל עסק בשרשרת. אין ספק שהעלאה כזו צריכה להישקל ברצינות על ידי המדינה והיא כמובן נשקלת ככה, בגלל ההשפעה הנרחבת שלה.

לא להתעלם מתשלומי מיסים עתידיים

אחת הבעיות הגדולות של עסקים היא דחיית תשלומים, וזה שהם לא שמים כסף בצד למיסים. זה מובן מכיוון שהיום עסקים רבים מתקשים להתקיים, מתקשים לשמור עת הראש מעל למים ואם הם יפרישו בכל חודש הצידה סכום כסף שישולם בעתיד למס הכנסה או ביטוח לאומי, יהיה להם עוד יותר קשה להתקיים. אבל בכל זאת, כדאי מאוד לעשות את זה. למה? כי בסוף זה יגיע. בסופו של דבר בעל העסק יצטרך לשלם את המיסים הללו וכדאי לדעת שהרשויות לא ממש רחמניות. ברגע שמגיע החשבון הן דורשות את הנתח שלהן בעוגה, והן עושות את זה בדרך כלל בדרך לא נעימה של איומים בתשלומי ריבית, הוצאה לפועל וכדומה.

ולכן, הדרך הנכונה ביותר להתנהל עם המיסים היא פשוט לשים אותם בצד. כן, כל חודש למרות כל הקושי, להפריש את מה שאמורים לשלם בעתיד למס הכנסה וביטוח לאומי (מע”מ משלמים גם ככה רוב העסקים אחת לחודשיים כך שאי אפשר ממש לדחות תשלומים, אם כי גם פה, מומלץ שכשמקבלים תשלומים לשים בצד את המע”מ) אם תעשו את זה, אתם לא יודעים כמה תודו לעצמכם כשהחשבון יגיע. לא תצטרכו לחפש את הדרך לשלם סכום כסף גדול ובשורה התחתונה, כשאתם מקבלים את התשלום הוא לא באמת במלואו שלכם.

יש כמובן גם את הפן הנפשי שמהווה עוד יתרון לחיסכון בצד של כספי המיסים. הרי כל בעל עסק יודע בסתר ליבו שיום החשבון יגיע. הוא יודע שהוא לא יוכל להתחמק מתשלומי המיסים וזה תמיד נמצא איפה שהוא בראש והדאגה מנקרת. אז תחשבו על זה שלא תהיה לכם את הדאגה הזו, לא תצטרכו ללכת כל הזמן עם המחשבה הטורדנית הזו שהחשבון עוד לא הגיע באמת, כמה שקט זה אה?

חשיבותו של רואה חשבון כחלק מהתמודדות עם העלאת מיסים

לא משנה איזה עסק יש לכם, בין אם הוא גדול או קטן ובין אם הוא מגלגל סכומי כסף משמעותיים או קטנים, אתם חייבים ליווי של רואה חשבון שיעקוב אחר הפעילות העסקית שלכם. אתם צריכים עין מקצועית חיצונית שתראה מה מצבכם כל הזמן ושתייעץ לכם מה לעשות כשיש העלאת מיסים. בהעלאת מיסים צריך לפעמים התארגנות מחודשת, צריך לעשות שיקולים אחרים מה שכבר מכירים וצריך לבצע צעדי התייעלות שונים.

בדיוק בשביל זה יש רואה חשבון שיסייע לכם, רואה חשבון שיגיד לכם מה עליכם לעשות, ואיך תוכלו להתמודד עם העלאת המיסים הזו. אין ספק שזה יהיה מאתגר אבל זה אפשרי, בעיקר עם הייעוץ הנכון ובזמן הנכון.