על פי חוק אמורים בעלי עסקים לכבד תשלומים דחויים וגם תשלומים בצ’קים. אותם בעלי עסקים מוצאים את עצמם לא פעם בקשיי נזילות בגלל חוסר בתזרים מזומנים. הם אמורים לשלם לספקים, הם חייבים לשלם משכורות לעובדים, הם צריכים לשלם את חשבונות החשמל, המים, הטלפון וכו’ כאשר את כל אלו אי אפשר לשלם באמצעות צ’קים דחויים. מנגד, מעגל המכירות שלהם משביע רצון אך בגלל פריסת התשלומים הם מוצאים את עצמם בקושי לממן את כל מה שהם אמורים לממן. בדיוק לצורך כך נועדו החברות אשר מציעות את השירות של ניכיון צ’קים.

מה זה ניכיון צ’קים? למי מתאים השירות שהם מציעים? איך בוחרים את החברה לניכיון צ’קים? על כל אלו ועוד ננסה לענות במאמר שלפניכם.

ניכיון צ’קים – הגדרה

ניכיון צ’קים זהו שירות פיננסי אשר נועד עבור בעלי עסקים או חברות אשר מוצאים את עצמם בקשיי נזילות בגלל צ’קים דחויים של לקוחות. אלו יכולים למעשה לפרוע את הצ’קים הללו גם טרם זמנם, כלומר לפני שיגיע מועד הפירעון שלהם ולקבל תמורתם כסף מזומן. כך הם למעשה יכולים לאזן את תזרים המזומנים שלהם. שירות כזה ניתן על ידי בנקים וגופים או חברות פיננסיים אשר נמצאים תחת פיקוח של בנק ישראל ומשרד האוצר. כך שבפועל מדובר בגופים אמינים ובטוחים אשר אינם קשורים לגורמים מפוקפקים או לא אמינים.

הבעיה הגדולה של בעלי העסק

לא פעם קורה שבעלי עסק מצליחים מאוד בעסקיהם והם מוציאים לפועל עסקאות גדולות ורווחיות, אך התשלומים שהם מקבלים הם בצ’קים דחויים. עובדה זו גורמת לכך כי תזרים המזומנים שלהם חסר. אם מזדמנת לפניהם עסקה גדולה ומשתלמת, הם לא יוכלו לממש אותה כי אין להם ביד את סכום הכסף הדרוש לצורך כך. הם גם לא תמיד יוכלו לקבל אשראי מהבנק שגם כך כבר אינו רגוע מהחשבון שנמצא במשיכת יתר.

מצד שני, יש להם בצד את הצ’קים הדחויים שמכילים את כל הסכום שהם צריכים אך הצ’קים הללו כרגע לא שווים כלום עד למועד הפירעון שלהם.

הפתרון לבעלי העסקים

אז יש בעלי עסק שיפנו אל חברות חוץ בנקאיות על מנת לקבל הלוואה מגורמים אלו. באופן כזה הם עשויים למצוא את עצמם פותרים לכאורה את הבעיה אך עם הזמן הם יגלו כי ההלוואות הללו לא ממש משתלמות. הריביות הגבוהות שהם ייאלצו לשלם, יהפכו את אותה הלוואה ואת העסקה שמימשו הודות לה לבלתי משתלמת בעליל.

אז אולי כדאי פשוט לוותר על עסקאות גדולות ולא להיקלע לחובות וריביות? כאן כדאי לבדוק את האפשרות של ניכיון צ’קים. לא פעם מתברר כי למרות העמלות ולמרות הפסד האחוזים בעקבות ניכוי הצ’קים, עדיין מדובר בשירות יעיל וטוב במיוחד.

איך זה עובד בפועל?

בעל עסק אשר פונה אל חברה מוכרת ואמינה המציעה ניכיון צ’קים, יכול בהחלט לשפר את מצבו הכלכלי. החברה לניכיון צ’קים תבקש לפני הכול לבדוק את האמינות של הצ’קים ולאחר שהיא תוודא כי מדובר בצ’קים אמינים, היא תפרע את הצ’ק ותעניק לבעל העסק את הסכום במזומן תמורת תשלום שיסוכם ביניהם מראש.

איך תבחרו את החברה לניכוי צ’קים?

ישנן כמה וכמה נקודות חשובות אשר אותן יש לברר ולבדוק מראש לפני שבאים להתקשר עם חברה לניכוי צ’קים.

  • אמינות – לפני הכול חשוב לבדוק היטב ולוודא כי מדובר בחברה אמינה, חברה מוכרת וחברה אשר היא מאושרת כחברה לניכיון צ’קים.
  • מקצועיות – יש לשים לב כי החברה אליה פונים היא חברה בעלת מוניטין בתחום הספציפי של ניכיון צ’קים. יש לוודא כי החברה שומרת על דיסקרטיות והיא מבצעת בדיקות מקיפות על כל צ’ק שנכנס לידיה. חשוב לבדוק כי החברה מבטיחה שירות מקצועי, יעיל ומהיר.
  • הגינות – זה לא סוד כי החברות לניכיון צ’קים עובדות – כמו כולנו – על מנת להרוויח. הם מבקשים לקבל עמלות על כל צ’ק שהם פודים, ריביות ואחוזי ניכיון. אפשר וגם רצוי לבדוק ואף לבצע סקר שוק לפני שפונים אל חברה כזו או אחרת על מנת לוודא כי בוחרים בחברה שלא מפריזה בעמלות וריביות.

האם כדאי לפדות את הצ’קים הדחויים בבנק?

עבור אנשים רבים, הגוף הפיננסי היחיד שהם סומכים עליו הוא הבנק. יש בכך הרבה היגיון. אחרי הכול הבנק – חברה גדולה ומוכרת, לא נראה שהוא אמור לפשוט רגל או להיעלם ביום בהיר ועל פניו נראה כי מדובר בגוף מוסמך ויעיל.

אך חשוב לדעת כי למרות היציבות שהבנק מציע והרוגע הנפשי שהוא מעניק ללקוחות שלו, בכל מה שקשור לניכיון צ’קים, זה לא בהכרח נכון. הבנקים גובים עמלות גבוהות עבור שירות כזה של פידיון צ’ק טרם מועדו. הם גם לא ממהרים לתת ללקוח את הכסף המזומן תמורת הצ’ק. הם בודקים וחוקרים אחר האדם שרשום על הצ’ק על מנת לוודא כי אכן מדובר בצ’ק אמין. אמנם גם החברות הקטנות מבררות היטב על אודות אמינותו של הצ’ק, אך הבדיקה של הבנק היא לא פעם ארוכה ומייגעת פי כמה וכמה. גם לאחר שמתברר כי הצ’ק הוא אמין יתקבל רק פדיון חלקי של הצ’ק בעת הניכיון ורק בהגיע התאריך הנקוב על הצ’ק יתקבלו ההפרשים.

ברור כי מדובר בשירות שהוא לא תמיד אפקטיבי ויעיל עבור בעלי העסקים.

חברה לניכיון צ’קים – המענה הטוב ביותר

החברות הפרטיות מציעות כיום שירות יעיל ומהיר פי כמה וכמה. הם מנכים את הצ’קים ללא חקירות מיותרות ובלי לדרוש ביטחונות. הם כמובן מבררים כי מדובר בצ’ק אמין ומעבירים את התשלום במזומן ללקוח.