לבעלי חברות ועסקים יש, מידי חודש בחודשו, הוצאות רבות וגדולות – דמי השכירות עבור העסק או המשרד, משכורות לעובדיהם, תשלומים שונים כחשמל ומים, וכמובן, גם עלויות פעילות הליבה שלהם, כמו חומרי גלם וסחורה אינן מקלות על נטל תזרים המזומנים. אף, שמועדם של כל התשלומים הללו ידוע ומוגדר, בצד השני של התזרים, ההכנסות, לוחות הזמנים הרבה יותר גמישים ונזילים. אותו שוטף + X הידוע לשמצה, אשר גורר את התשלום עבור מוצרים שכבר סיפקתם ועבודה שכבר ביצעתם וממקם אותו הרחק, אי-שם בעתיד, מקשה על חייהם של בעלי העסקים, ולעיתים, הוא אף זה שמביא לקריסתם.

עסקים במלכוד

אותו פרק זמן ארוך שהעסקים נאלצים לחכות, עד לקבלת התשלום עבור האספקה או השירות שכבר ביצעו, יוצר בעיה מהותית בתזרים המזומנים, ועסקים (בעיקר קטנים) מנסים לפתור אותה להזרים לעסק כסף “מבחוץ”, על ידי גיוס אשראי בנקאי או חוץ-בנקאי. אבל, כידוע, הבנקים, ככלל, אינם מוכרים כידידותיים לעסקים (במיוחד לקטנים שמביניהם, והם מערימים קשיים רבים, דורשים בטחונות וגובים ריבית גבוהה על כל אשראי / הלוואה שהם כן מאשרים. בשל כך,, יותר ויותר מהעסקים מוצאים עצמם בוחרים באפשרות הנוספת העומדת לרשותם – החברות לניכיון צ’קים.

מהי חברה לניכיון צ’קים?

חברות לניכיון צ’קים הפכו לפופולאריות במיוחד בשנים האחרונות, בין שאר הסיבות, תודות לרגולציה הפועלת להסדרת הפעילות המתרחשת בענף. בדרך זו, בעלי העסקים אשר בידיהם צ’קים עתידיים, יכולים “לממש” אותם בהווה, וזוכים לפתרון אמין ומהיר, אשר שם קץ לבעיות התזרים העכשוויות שלהם. חברה לניכיון צ’קים לוקחת מהם את הצ’קים העתידיים, ותמורת עמלה וריבית המסוכמות מראש, ממירה אותם בכסף מזומן או בהעברה בנקאית לחשבון העסקי, בהתאם לדרך עבודתה ולהעדפת הלקוח.

מאחר ובכסף עסקינן, גם כאן, מומלץ לבחון היטב ולעומק את החברה. אמנם, כל חברה לניכיון צ’קים צריכה להיבחן על פי הנתונים שלה ועל פי ההצעה שהיא מגישה לכם, אולם ככלל, ניתן לומר, כי אף פה, יש יתרונות מובהקים לחברות הגדולות יותר, במיוחד אם העסק שבבעלותכם הוא עסק קטן.

כיצד בוחרים חברה לניכיון צ’קים?

כל הקריטריונים לבחירת חברה לניכיון צ’קים מצביעים על כך שמומלץ לבחור בחברה גדולה, מסודרת, בעלת בסיס איתן ומוניטין, על פני חברות קטנות יותר. הנה מספר מהפרמטרים המומלצים לבדיקה.

העדיפו חברה לניכיון צ’קים בעל גב איתן

לרוב, חברות ניכיון הצ’קים הגדולות הן המחויבות והכפופות לרגולציה של רשות ני”ע ולחוקי הלבנת ההון והן מקפידות על חוקי הלבנת הון, פשוט מכיוון שיש להן הרבה מה להפסיד. הדבר מבטיח לכם, כלקוחות החברה, פעילות חוקית, מוסדרת ומסודרת, ללא מונקי ביזנס או עיגול פינות, אשר עלולים להתלוות לפעילותן של החברות הקטנות יותר. בבחירה בחברה בורסאית, למשל, תוכלו גם לזכות בשקיפות מידע מוחלטת, בשל חובת הדיווח.

העדיפו חברות מוכרות ובעלות מוניטין

פה, בדומה לנותני השירותים בתחומים אחרים, גם בתחום ניכיון הצ’קים, תמיד עדיף לבחור בחברה לניכיון צ’קים מוכרת וכזו שקיבלתם המלצות אמינות עליה. במקביל, מומלץ לבחון, בין שאר הקריטריונים, כיצד מתנהלת החברה כאשר צצה בעיה לא צפויה. לדוגמה, אם צ’קים שמסרתם לחברה כזו לצורך ניכוי חוזרים, קיימות חברות (לרוב קטנות) שמיד תפנינה לאיומים ולנקיטה בצעדים משפטיים, בעוד שחברות אחרות, גדולות ומתונות יותר, תעדפנה להגיע למשא ומתן ולהסדרים ברוח טובה וברצון לשיתוף פעולה עמכם.

הגיעו למשרדי החברה באופן אישי

גם כאן, על אף צעדי ההסדרה הנעשים בתחום, עדיין קיימות חברות קטנות ומפוקפקות, הפועלות לצידן של החברות הרציניות הגדולות. הגיעו למשרדים והתרשמו מעובדי החברה ומדרך פעולתה, ואל תשכחו גם לוודא שהחברה נוקטת בפעילות מסודרת ומוסדרת, על פי חוקי הלבנת ההון.

בררו מיהו העומד בראשה של החברה

כמו בכל תחום, גם בתחום ניכיון הצ’קים, ישנה חשיבות מרובה לזהותו של המנכ”ל שעומד בראשה של החברה, כמו גם לבעלים שלה. במקרה של חברות גדולות, לא תהיה לכם בעיה לערוך מחקר כזה ברשת, כך שסביר להניח כי תמצאו שפע כתבות ופרסומים נוספים הנוגעים למנכ”ל החברה ולבעלים שלה.

בררו מראש מהי העמלה שתשלמו ומה היא כוללת

בנוסף לעמלת הניכיון עצמה, קיימים תשלומים נוספים אותם יש לקחת בחשבון. תשלומים כאלה יכולים לכלול רכיבים כעמלת פתיחת תיק, עמלות העברות בנקאיות, ריביות חריגה וכד’. למרות שטווח המחירים רחב וההבדלים בין העמלות עשויים להתגלות כמשמעותיים, חברות גדולות, רציניות ומבוססות בתחום, יכולות להיות גמישות יותר, פשוט מכיוון שהן אינן נאבקות על קיומן ויכולות להרשות לעצמן לבוא לקראת לקוחותיהן.

בחנו והשוו

לפני התקשרותכן הראשונה, פנו למספר חברות ניכיון צ’קים, קבלו הצעות ספציפיות הנוגעות לאותו צ’ק (או לאותם צ’קים) והשוו בין התנאים השונים. במסגרת השוואה זו, גם וודאו כי החברה פועלת באופן דיסקרטי ובהתאם להנחיות החוק. סביר להניח, כי תגלו שהחברות הגדולות הן אלה העומדות בכל הקריטריונים הנכונים לבחירת חברה לניכיון צ’קים, אבל ניתן לכם להיווכח בכך בעצמכם.