עד לפני שנים לא רבות, שררה בארץ הסטיגמה שגרסה, כי הרוב השולט בתחום ניכיון השיקים המסחריים, כמו גם בתחומי ההלוואות והמימון בארץ, הן חברות שמאחוריהן נמצאים אנשים מפוקפקים במקצת, אנשי השוק האפור. כיום, בעוד הערכות מומחים מדברות היקף פעילות שנע בסביבות 25 ל-30 מיליארד ₪ בשנה ומסייע לעשרות אלפי אנשים פרטיים, חברות וארגונים באיזון תזרים המזומנים שלהם, נראה כי לא נותר בליבו של אף איש עסקים הספק, כי בנקים איבדו את בלעדיותם לניכיון שיקים, והשחקניות החדשות שפרצו לתחום – אותן חברות פיננסיות פרטיות חוץ-בנקאיות תפסו את מקומן כחברות המועדפות לניכיון שיקים (בעיקר מסחריים). אולם, על אף ההתלהבות מהפקעת המונופול מהבנקים בתחום זה, עדיין, יש לבחון כל חברה לניכיון שיקים מסחריים בפני עצמה. בחינה כזו אינה מתייחסת לתנאים אותן מציעות החברות השונות, אלא אף בוחנת את העלויות הכוללות (עמלות וריביות) ונתונים פרטניים נוספים.

מדוע בנק כגוף פיננסי לניכיון שיקים מסחריים הוא פחות משתלם עבורכם?

כאשר אנחנו באים לשנות התנהלות קודמת, ראשית, עלינו להכיר את יתרונותיה וחסרונותיה היחסיים, וכך, נעשה גם כאן. ניכיון שיקים מהווה מימון או הלוואה, כך שבאופן טבעי, הבנק בו מתנהל חשבונכם האישי או העסקי, באופן מתבקש מאליו, יהיה אותו גוף פיננסי ראשון, תחשבו לפנות. מאחר והלוואה / מימון ובנק מתקשרים זה לזה, לפחות באסוציאציות שלנו. אולם, כאשר מחפשים חברה לניכיון שיקים מסחריים, פנייה לחברה חוץ בנקאית פרטית תפיק עבורכם יתרונות רבים יותר, מאשר פנייה לבנק כלשהו. כל זאת, כמובן, במידה שבוחנים ובודקים את החברה לניכיון שיקים מסחריים בדיוק על פי הקריטריונים המשמשים אותנו לבדיקת כל גוף פיננסי או עסקי שעימו אנחנו מתכוונים להתקשר.

מה תצטרכו לבחון לפני התקשרות עם חברה לניכיון שיקים מסחריים?

ההקפדה על שמירת החוק

באופן הגיוני לגמרי, מאחר ומדובר בפיננסים ובאפשרות להלבנת הון (עליה מקפידות הרשויות בעת האחרונה מאד) הדבר הראשון שאתם חייבים לבחון הוא שאלת פעילותה ההגונה והחוקית של החברה. למרות כל הנאמר בפתח במאמר, עדיין קיימים גופים רבים שעוסקים בשירותי ניכיון השיקים שלא כולם פועלים ברוח חוקי משרד האוצר ומדינת ישראל. עדיין ישנם גופים בתחום שנחשבים לקרובים לדרך פעולתם של אנשי של השוק האפור מאשר לפעולתם של הגופים המפוקחים על ידי המדינה. אם תרצו להיות בטוחים שאינכם מפקידים את השיקים המסחריים היקרים שלכם בידיהם של גורמים עבריינים, תצטרכו לעומק את החברה ולהיות בטוחים כי כל פעילותה מתנהלת באופן חוקי וללא חריגה/סטייה מהחוקים, או פעולות המנוגדות לאמות המידה החוקיות המוסריות הנדרשות מגופים כאלה.

השוו עלויות כוללות

האספקט החוקי הרגיע אתכם והשביע את רצונכם?

בואו ניגש אל אספקט מעשי יותר – העלויות הכרוכות בשירות. גם חברות ניכיון שיקים מסחריים אינן גופים וולונטריים, זאת מאחר וכל גוף עסקי צריך להצדיק את קיומו, וחברה כזו היא גוף מסחרי-עסקי לכל עניין ודבר. רווחיה של חברה לניכיון שיקים מסחריים נשענים על העמלות אותה היא גובה מלקוחותיה בעבור מתן שירותיה. גובהה של העמלה הנגבית מהלקוחות תלויה ברכיבים השונים, אשר כל אחד מהם עלול להשפיע עליה. מספרם של השיקים, הסכום בכל שיק, תאריכי פירעון שעל השיקים (תאריך פירעון רחוק יותר מגדיל את הסיכונים לאי כיבודו של השיק, ומשכך, מגדיל את הסיכון והעמלה שלוקחת חברה לניכיון שיקים מסחריים), כמו גם משתנים נוספים, שלכולם נגיעה לרמת הסיכון לה חשופה חברה לניכיון שיקים מסחריים כאשר היא מקבלת לידיה את אותה פיסת הנייר החתומה ומחליפה לכם אותה בכסף מזומן.

השוואת מחירים בין מספר הצעות מחיר מפורטות ומדויקות שמקורן במספר חברות פעילות בתחום, צריכה להתבסס על נתונים מדויקים של השיקים הדחויים שברשותכם. באופן זה, לא תצטרכו להסתפק במנעדי המחירים הכלליים, אלא תעמוד ברשותכם האפשרות להשוואת ההצעות אחת לאחת, כך שתוכלו לבחור בהצעה המשתלמת לכם ביותר.

בררו מהן דרכי העברת הכסף לידיכם

בעוד שחלק מחברות ניכיון השיקים מפקידות את הכסף ישירות לחשבון הבנק שלכם, חברות אחרות נוהגות לשלם בכסף מזומן, המגיע עם שליח מיוחד מטעמן, לכל מקום שבו אתם נמצאים. סוג שלישי של חברה לניכיון שיקים מסחריים יציע לכם את שתי האפשרויות ויאפשר לכם לבחור בדרך הנוחה והמועדפת עליכם. יתכן כי לא מדובר בתנאי שעל פיו יקום או יפול דבר, אלא בשירות המקל עליכם מאד, כך שיש להתייחס גם לכך.

רושם רציני וכימיה בינאישית

גם אם אין המדובר בחתונה קתולית ואתם מתכוונים לנסות את החברה רק פעם אחת, אשר לאחריה, תחליטו לנתק קשר ולא להמשיך להשתמש בשירותיה בפעם הבאה, תמיד נעדיף (כולנו) לעבוד מול אנשי מקצוע מהימנים, אשר העבודה מולם נעימה ושגורה לנו.

מוכרים ונעימים לנו. כך שסבר פנים, תחושה שירותית וחיוך לבבי (המגיעים כאשר הם מלווים ברמה מקצועית גבוהה ואינכם מחליפים אותה!) ישיבו אותנו פעם אחרי פעם לאותה חברה לניכיון שיקים מסחריים שהעבודה מולה קוסמת לנו.