כיום אנו חיים בעידן שבו אנשים רגילים לגהץ את כרטיס האשראי, לבצע העברות בנקאיות באמצעות אפליקציות פשוטות ליישום וכדומה, אך יחד עם זאת חשוב להכיר שעידן הצ’קים עדיין לא נגוז מהעולם, אלא אנשים רבים עדיין משתמשים בצ’קים, ולו כאשר הם מבקשים לשלם לנותן שירות שהגיע אליהם הביתה, או כאשר עסקים עובדים עם ספקים. כמו כן, לצד היתרונות הרבים שכרוכים בתשלום באמצעות צ’ק, כך גם ישנו חיסרון, כי לא פעם אנשים מקבלים הודעה אודות צ’ק שחזר ובמקרים מעין אלו יש לדעת כיצד להתמודד אל מול הבעיה.

סה”כ טעות שניתנת לתיקון

כאשר אדם או עסק מקבל צ’ק, לרוב כלל לא עולה על דעתו שיש איזושהי בעיה עם הכיסוי, ועל כן כאשר הצ’ק חוזר אנשים מאוד מופתעים ודי מהר נכנסים לחרדה פן אין כיסוי, למרות שבפועל צ’קים שחוזרים פשוט כוללים בעיה טכנית יחסית זניחה, למשל טעות בציון התאריך, חוסר התאמה של החתימה שמופיעה על גבי הצ’ק לזו שמצויה ברישומים של הבנק וכדומה. מכאן שברוב המקרים אין למהר להיבהל, אלא כל שצריך לעשות הנו לפנות אל האדם שהעניק את הצ’ק, לעדכן אותו בסיטואציה וביחד עמו לפתור אותה, ולו באמצעות שליחת צ’ק חדש שיתקבל כהלכה.

צ’ק ללא כיסוי

לצד צ’קים שחוזרים כיוון שהם כוללים תקלה טכנית שאפשרי לפתור בתוך יממה, הרי שגם קיימים צ’קים שחוזרים בשל חוסר כיסוי – אין בחשבון הסכום הנחוץ עבור התשלום. פה העניינים כבר יותר סבוכים, פשוט כי בדרך כלל האדם שמעניק את הצ’ק מודע מראש לסיטואציה אך מנסה למשוך זמן, ואכן לא מעט זמן עובר עד שמצליחים לפתור את הבעיה, אם בכלל. מה אם כן עושים וכיצד מתנהלים? ובכן ראשית צריך לפנות אל הצד שהעניק את הצ’ק ולברר עמו האם המצב ידוע לו, כאשר כבר בשלב זה ניתן להבין האם מדובר בצעד שנעשה בתום לב או לחלופין בזדון, ואף ניתן להבין האם הפתרון יימצא בתוך כמה ימים (ולו כי אמור להיכנס לחשבון סכום כסף משמעותי), או שאכן מדובר בצרה – לאותו אדם אין הסכום הנחוץ עבור התשלום.

צ’ק ללא כיסוי לצד חשבון מוגבל

בהנחה ואכן קיבלתם צ’ק ללא כיסוי ואכן לא נראה שלצד השני הדבר יותר מדי מפריע, הרי שניתן לגשת לעו”ד שמתמחה בגביית חובות, אך ראשית יש להתאזר בסבלנות ולהבין שהתהליך ייקח כמה שבועות. עוד סיטואציה דומה שמצריכה פנייה אל עו”ד היא כאשר מקבלים צ’ק שמגיע מחשבון שמוגדר “כמוגבל”. במה מדובר? ובכן חשבון מוגבל הנו חשבון שבאותה שנה כבר נשלחו ממנו כ10 צ’קים ללא כיסוי, עובדה שמובילה את הבנק לבטל מראש את הצ’קים שיוצאים מהחשבון.

צ’ק מחשבון שאינו רלוונטי

לצד צ’קים ללא כיסוי, אנשים גם נתקלים בצ’ק שמגיע מחשבון שכבר נסגר, וכידוע עם חשבון סגור לא ניתן לעשות יותר מדי. גם עבור מקרה זה הכתובת היא עו”ד. עו”ד שבקיא בתחום יסייע להבין מדוע ומתי החשבון נסגר, מיהו הבעלים של אותו חשבון ואף כיצד מאתרים אותו. ברגע שמאתרים את האדם שלו שייך החשבון עוברים לשלב ב’ – שולחים לו מכתבי התראה, ואף מפעילים נגדו מגוון סנקציות משפטיות, כך שבסופו של דבר יועבר כל שקל לצד שנאלץ להתמודד מול הבעיה.

בלתי סחיר

עוד בעיה שעשויה להסתתר מאחורי צ’ק חוזר היא צ’ק שאינו סחיר. הכוונה היא לצ’ק שרשמו עליו “למוטב בלבד”, אך הוא הועבר לצד שלישי, פעולה שמידית מבטלת אותו. במקרה זה הסיפור הרבה יותר פשוט. כל שצריך לעשות הוא לפנות לבעל הצ’ק, לעדכן אותו ולקבל ממנו צ’ק חדש – לרוב ללא כל דיחוי. לבסוף נציף בעיה נוספת: אנשים מעניקים צ’ק, אך כעבור כמה דקות מתקשרים לבנק ודורשים לבטלו, וכיוון שהבנק מחויב למלא זאת, הצ’ק אכן מתבטל. מה עושים? כמובן שפונים לאותו אדם ומבררים מה הוביל אותו לבטל (ייתכן שחוסר שביעות רצון מהמוצר שנרכש), ואם אותו אדם מתחמק או ממציא תירוצים שאינם הגיוניים, זהו בדיוק הזמן לאתר עו”ד שבקיא בתחום – עו”ד שיסייע לקבל את שמגיע לכם!

כך מתנהלים

לאור הדברים, לא חסרות סיבות שמובילות לצ’קים חוזרים ועל כן אם תוהים אלו טיפים להתמודדות עם שיקים שחזרו קיימים, נציין שיש כמה טובים, אך בשורה התחתונה בדרך כלל נדרשים לבצע שני מהלכים קבועים: לפנות לבעל הצ’ק ולנסות להגיע עמו להסדר מידי, ואם זה לא עובד פונים לעורך דין. פה נחדד שאותו עו”ד צריך להיות מקצועי, בקיא בתחום ובעל ניסיון עשיר ומוכח. הפתרון הזה נשמע יקר וסבוך? ובכן לעיתים אין ברירה, אך מצד שני לעיתים הסכום שאמורים לקבל נמוך מסך הסכום שיש לשלם לעו”ד, ועל כן טוב להכיר פתרון חלופי ואף פתרון שמראש מונע את הבעיה. במה מדובר? הכירו את שני השירותים הבאים: “בדיקת צ’קים” ואבטחת צ’קים!

מונעים מראש בעיות

העידן הטכנולוגי אינו משאיר אותנו חסרי אונים אל מול הצ’ק החוזר, אלא קיימים פתרונות שמונעים מהצ’ק להוות סיכון מקצועי ופה מדובר בשירותי בדיקת צ’ק. על מנת לבצע זאת נעזרים באפליקציה ייעודית ואף אפשר לפנות לאנשי מקצוע שבקיאים בתחום – סיטואציה שיותר מומלצת לעסקים שעובדים רבות עם צ’קים, או לחלופין כאשר מדובר בצ’ק משמעותי. עוד נרחיב שמוטב להכיר שירות משלים שמציעות מגוון חברות, שירות שכולל אבטחת צ’קים, כולל התחייבות לפרוע את הצ’ק בזמן אמת – גם צ’קים שחזרו. שנסכם? צ’קים מאוד יעילים, אך גם עשויים להיות מסוכנים, ועל כן אם מתעורר חשד, או אם מדובר בסכום משמעותי, מראש תוודאו שלא צפויה בעיה.