כל התחום של ניכיון צ’קים הוא לגמרי לא משהו חדש. הוא כבר היה קיים גם לפני שנים רבות, אך רבים מבעלי העסקים לא בדיוק ידעו איך הדבר הזה עשוי לייעל את ההתנהלות העסקית שלהם. הם לא הבינו כי תזרים המזומנים החודשי עשוי להיראות אחרת לו רק יעשו שימוש מושכל בשירות של ניכיון צ’קים.

האת היא שהסיבה לבורות בעניין הזה נבעה בגלל הקשר של העברת הצ’קים לערכים פליליים שונים ואפילו פליליים, כמו למשל השוק האפור. אך כיום נותנים את השירות חברות מוכרות ומבוססות ואפילו בנקים גדולים כך שבהחלט אפשר להיות רוגעים כי מדובר בפעילות חוקית לחלוטין. בכל זאת, יש כמה דברים שחשוב מאוד שתבדקי בטרם תפני לבצע את ההליך של ניכיון צ’ק. הן מבחינת הבדיקה של הצ’ק לאחר שתקבלי אותו כמו גם על ידי החברה שמציעה את השירות של ניכיון הצ’ק.

ניכיון צ’קים – מה זה?

לפני הכול חשוב להסביר מה זה בעצם ניכיון צ’קים ומי זקוק לשירות מעין זה.

כל בעל עסק מקבל בדרך כלל תשלומים מלקוחות במגוון האפשרויות הקיימות. אז נכון שהיום מבצעים רוב רובם של הלקוחות את הרכישות שלהם באמצעות כרטיסי האשראי. בכל זאת יש עדיין רבים אשר עושים שימוש בצ’קים והם מעדיפים את התשלום באופן הזה כאשר כך הם פורשים את התשלומים בתנאים המתאימים להם. הן מבחינת התאריכים והן מבחינת אפשרויות הכיסוי של הצ’ק. הבעיה היא שבעל העסק המקבל את הצ’ק נשאר תקוע ללא תזרים מזומנים כאשר על המוצר אותו הוא מכר, הוא כבר שילם מזמן. הוא רוצה לרכוש סחורה חדשה, הוא צריך לשלם לעובדים, הוא צריך לשלם דמי שכירות ולמעשה הוא חייב להמשיך ולגלגל הלאה את העסק שלו. כאן הוא יכול לפנות אל חברה פיננסית או לחילופין אל הבנק ולבקש כי ינכו עבורו את הצ’ק. כך הוא יקבל את התשלום במזומן, בניכוי העמלה אותה תדרוש החברה או ידרוש הבנק.

בודקים האם הצ’ק אמין?

בשלב הזה יהיה על החברה או על הבנק, לבדוק ולוודא כי מדובר בצ’ק בטוח, בצ’ק אמין, בצ’ק שאכן אין כל חשש לגבי התמורה שתתקבל בסופו של דבר. הלקוח יצטרך להציג ביטחונות וערבויות וכן להוכיח כי מדובר בצ’ק סחיר וחוקי. כך שהחברה למעשה תוכל להיות רגועה כי לאחר פירעון הצ’ק היא תוכל לעשת בו שימוש והיא תקבל את התמורה המלאה.

יש כמה וכמה קריטריונים חשובים על מנת שבעל העסק המבקש את השירות של ניכיון הצ’קים יוכל ליהנות מהשירות.

הקריטריונים הכי מהותיים מתייחסים לצ’ק עצמו. החברה תבדוק האם הצ’ק יוסב לזכות חברת הניכיון על מנת שהיא תוכל לסחור באותו הצ’ק, כמו כן, החברות השונות בדרך כלל דורשות כי בעל העסק יוכיח כי מי שחתום על הצ’ק הוא בעל היסטוריה תקינה מבחינת ניהול כספים, מבחינת אשראי וצ’קים והוא לא מעורב בכל פעילות פלילית.

מי נותן את השירות של ניכיון צ’קים?

כאמור את ניכיון הצ’קים אפשר לבצע על ידי פנייה אל הבנקים או לחילופין על ידי חברות פיננסיות המציעות בין היתר גם את השירות הזה של ניכון צ’קים. (מעבר להלוואות חוץ בנקאיות ומימון חוץ בנקאי) על פי רוב השירות יינתן על צ’קים עם תאריכים של עד חצי שנה לכל היותר. בכל מקרה הניכוי של הצ’ק על פי רוב יהיה רק עד 70% מערך הצ’ק.

בגלל שישנה כיום תחרות בין החברות השונות ובין הבנקים, הפכו התנאים לגמישים יותר כאשר הלקוח יוכל בהחלט לחפש ולהשוות בין החברות ולבחור בסופו של דבר באופציה הכי נכונה עבורו.

חשוב לדעת כי ההחלטה בדבר ניכיון צ’קים היא החלטה מאוד משמעותית  עבור העסק. אז נכון שיש כאן את כל הרווחים של תזרים מזומנים ושל האפשרות להמשיך ולקיים את העסק בעקבות הפירעון המוקדם של הצ’קים. אך בסופו של יום, העסק מפסיד את העמלות שאותם תקזז החברה מהצ’ק. מה שאומר שלעיתים כל הרווח של המכירה אולי לא תהיה רלוונטית כי היא תלך אל חברת הניכוי. אך כאן כדאי לחשוב גם על הנושא של שימור לקוחות.

שימור לקוחות הודות לניכיון צ’קים

אז אולי נראה כי מדובר בקשר לגמרי עקיף. אך אם נחשוב לעומק, נבין כי במקרים רבים זוהי הדרך שלך כמנהלת העסק לשרוד ולמשוך הלאה את הלקוחות ואף להרחיב את המעגלים של העסק. כאשר את מאפשרת ללקוח לפרוש את התשלומים זה למעשה מקל עליו את הרכישה ושומר עליו קרוב לצלחת. זה אומר שגם את הרכישה הבאה שלו הוא יבצע באותו בית עסק ואולי הפעם יהיה זה באמצעות תשלום במזומן. מה שאומר שהוויתור כביכול על הרווח שהלך לחברת הניכיון, היה וויתור במקומו. העסק הצליח להתרחב הודות לשירות. הלקוח הפך להיות לקוח חוזר ולקוחות חדשים הצטרפו בעקבות השירות המעולה שהחברה מציעה ללקוחותיה וזה התפרסם באופן טבעי מפה לאוזן.

ניכוי צ’קים – רק אצל חברה אמינה

חשוב לדעת כי בכל מה שקשור לניכיון צ’קים, אסור לצעוד בעיניים עצומות ולבחור רק על פי גובה העמלה שגובה החברה. אחרי הכול מדובר בכסף מזומן ובנושא חשוב מאין כמותו שאי אפשר לזלזל בו. מסיבה זו חשוב לברר האם מדובר בחברה בעלת מוניטין בתחום וכזו שאכן תציע את השירות הכי אמין, הכי מקצועי והכי בטוח.