לא משנה אם אתם אנשים פרטיים או בעלי עסקים, זה די בטוח שזה קרה לכם ואם לא, זה כנראה יקרה לכם מתי שהוא. אתם מקבלים צ’ק דחוי ממישהו, צ’ק עם סכום משמעותי שאתם צריכים אותו עכשיו אבל לא יכולים לעשות איתו יותר מידי. אתם מתוסכלים כי זה פוגע לכם בתזרים המזומנים או שאתם צריכים לעשות איזה שהוא שימוש דחוף בכסף, ומי שנתן לכם אותו, מצד אחד לא חייב לכם כבר כלום ומצד שני, לא נתן לכם כלום. קבלת צ’ק דחוי זה אחד הדברים המתסכלים ביותר, אבל מסתבר שיש לזה פתרון, גם אם הוא יעלה לכם מעט כסף.

איפה זה יכול לפגוש אתכם?

הנה דוגמא: נניח שהרכב שלכם הלך טוטאל לוס מכל סיבה שהיא, וחברת הביטוח מוכנה לפצות אתכם. היא שולחת לכם צ’ק בדואר עם הפיצוי, אבל התאריך של הצ’ק הוא רק לחודש אחרי (זה בדרך כלל לא קורה עם חברות ביטוח אך זה לשם הדוגמא בלבד) אתם חייבים רכב כי אין לכם איך להתנייד בלעדיו, אבל הפער הזה בין התאריך של היום לתאריך הפירעון לא מאפשר לכם לעשות את זה. זו דוגמא לאדם פרטי שצ’ק דחוי יכול להיות בעייתי מאוד בשבילו, וכמובן שיש עוד אין ספור דוגמאות.

אצל בעל העסק זה כבר סיפור אחר. הוא, יפגוש אך הסיטואציה הזו לא מעט פעמים. הוא נותן שירות או מוכר מוצר כלשהוא ומאיזו שהיא סיבה הוא מקבל צ’קים דחויים עליהם. מהצד השני, יש לו ספקים שהוא צריך לשלם להם במזומן מה שאומר שכסף יוצא מהעסק אבל לא נכנס לעסק. יכול להיות אפילו שההכנסות שלו הרבה יותר גבוהות מההוצאות, אבל בגלל שהן לא משתקפות בחשבון הבנק של העסק, העסק עלול להיקלע לקשיים עד כדי סגירה. אז מה יעשה אחד כזה? איך הוא יגשר על הפער וימנע פגיעה בעסק? בדיוק בשביל זה יש את ניכיון הצ’קים שפותר את הבעיה בטווח הזמן המיידי.

קצת על ניכיון צ’קים

אז מהו בכלל ניכיון צ’קים ולמה הוא מומלץ? ניכיון צ’קים הוא שירות שמאפשר להפוך צ’ק דחוי לצ’ק מזומן, עם תשלום של עמלה כמובן. יש אנשים שחושבים שמדובר על פעילות אסורה של השוק האפור, אבל זה ממש לא כך ויש אישור לבצע את הפעילות הזו לחברות שונות כמו גם לבנקים רבים. ניכיון צ’קים זה אומר שבמקום לחכות ליום הפירעון, נותנים את הצ’ק לבנק או לחברה פרטית (עדיף חברה פרטית) ומקבלים את הסכום במזומן פחות העמלה שהיא בדרך כלל כמה אחוזים. מי שעושה את הניכיון יבצע כמובן כמה בדיקות על מנת להיות בטוח שהצ’ק בסדר, ולאחר מכן הוא יעביר את הכסף במזומן (שוב, פחות העמלה כמובן)

יתרונות ניכיון צ’קים לבעלי עסקים

אם יש לכם עסק ואתם מקבלים גם צ’קים דחויים, הנה כמה יתרונות שחשוב שתדעו על השירות הזה.

  • סיוע בגבייה – כשאתם מקבלים צ’ק דחוי בעיקר אם הוא להרבה זמן, אתם לא יודעים ב-100% שהוא בסדר ושיהיה לו כיסוי ביום הפירעון. אתם לוקחים איזה שהוא סיכון ויכול להיות גם שתופתעו. אם אתם פונם לחברה שמספקת שירותי ניכיון צ’קים אתם מקבלים קודם כל בדיקה יסודית של הצ’ק ומי שנתן אותו, ובנוסף, אם תהיה איזו שהיא בעיה עם הצ’ק, החברה כבר תטפל בזה. יש לה את המשאבים, את היועצים המשפטיים ואת כל מה שצריך בשביל לקבל את מה שמגיע לה ואתם תחסכו לעצמכם הוצאות ולא מעט כאב ראש.
  • תזרים מזומנים טוב יותר – אם העסק שלכם נקלע לקשיים או שהוא צריך שיפור בתזרים המזומנים מכל סיבה שהיא, יש לכם אופציה לקחת הלוואה אך יש לכם גם אופציה לנכות צ’קים דחויים במקום, מה שיכול לפתור לכם את הבעיה. ניכיון צ’קים יאפשר לכם לסדר את החשבון בלי להתחיל עם הלוואות.
  • הנחת מזומן מספקים – גם הספקים שלכם רוצים את הכסף שלהם במזומן ולא דחוי, מה שיאפשר להם להתנהל בעצמם בצורה נכונה. אומנם מקובל במקרים רבים לשלם לספקים שוטף +, אבל גם הם ישמחו למזומן והם יסכימו גם לעשות לכם הנחה בשביל שזה יקרה. אבל כדי שתוכלו לקנות במזומן, אתם צריכים כסף בחשבון ואם תפנו לשירותי ניכיון צ’קים, תוכלו לעשות את זה.
  • מימון שוטף של העסק – לעסק יש הוצאות שוטפות כמו משכורות, שכירות, חשבונות חשמל ומים, פרסום ואחרות. הוא צריך לממן את ההוצאות הללו ובשביל שזה יקרה, הוא צריך כסף. בין השאר, מימון שוטף של העסק יכול להיות על ידי ניכיון צ’קים שיאפשר שייכנס כסף לחשבון וכמה שיותר מהר.

כמה תהיה העמלה

עמלת ניכיון צ’קים משתנה בין חברה לחברה והיא עומדת על כמה אחוזים בלבד, בדרך כלל בין 1% ל-5%. החוק היום מגביל את נותני השירותים הללו ולא מאפשר לקחת איזו עמלה שרוצים. יש פרמטרים שונים שמרכיבים את גובה העמלה, פרמטרים כמו מהו מועד פירעון הצ’ק ועד כמה הוא רחוק, מהו סכום הצ’ק, מהי האיתנות הפיננסית של העסק אליו נרשם הצ’ק, מהי רמת הסיכון של הלקוח שרשם את הצ’ק ועוד פרמטרים אחרים.

חשוב לדעת שבמקרים רבים העמלה של ניכיון הצ’קים תהיה נמוכה יותר מאשר עמלה על לקיחת הלוואה כלשהיא. .

אין ספק שניכיון צ’קים הוא פתרון מצוין עבור לא מעט בעלי עסקים כמו גם אנשים פרטיים שיש להם צ’ק ביד אבל אין להם ממש מה לעשות איתו.