בעידן המודרני בו אנו חיים, ההתנהלות הכלכלית היא שונה לחלוטין. כולנו עושים שימוש בכרטיסי אשראי, מבצעים העברות בנקאיות אונליין והכסף עובר בין אנשים וגופים – ללא מגע יד אדם.

למרות זאת אנחנו עדיין פוגשים את השימוש בצ’קים. כמעט לכל אחד יש פנקס צ’קים בתיק למקרים אשר בהם יהיה צורך דווקא באמצעי תשלום זה.

כך לדוגמא בשירותים שונים הניתנים בבית הלקוח. כמו אינסטלטור שבא לתקן תקלה במערכת האינסטלציה, כך גם עם ספקים שונים שמביאים סחורה לעסק או חברות הובלה המובילות מוצרי חשמל או רהיטים אל בית הלקוח. את התשלום לכל נותני השירות הללו יש לשלם במזומן. לא פעם התשלום יתבצע באמצעות צ’ק.

כך שלמרות הטכנולוגיה המתקדמת והמודרניזציה בכל התחומים, עדיין נשארו הצ’קים בעולם.

בעיות שונות עם צ’קים

אז לא רק הצ’קים נשארו בעולמנו. גם הבעיות השונות הנלוות לתשלומי הצ’קים לא עזבו אותנו. אחת הבעיות הנפוצות והסיכונים הכרוכים בשימוש בצ’קים אלו הם הצ’קים החוזרים.

מהן הסיבות לחזרה של צ’קים?

א.כ.מ. – אין כיסוי מספיק

כאמור אחת התקלות הנפוצות ביותר עם הצ’קים אלו הם הצ’קים החוזרים. כלומר, האדם שנתן לכם את הצ’ק נתן אותו ללא שיהיה כיסוי בבנק לתשלום הצ’ק. הצ’ק יחזור על ידי הבנק.

תקלה מעין זו היא לא תמיד תקלה שמתרחשת בתום לב. כלומר זוהי לא טעות טכנית וברוב המקרים נותן הצ’ק מודע לעובדה כי אין לו כיסוי בבנק עבור הצ’ק שנתן. הדבר הנכון ביותר שכדאי לעשות במקרה שכזה הוא פשוט להתקשר אל נותן הצ’ק ולנסות לברר אתו את העניין. לפעמים יתברר כי אכן נותן הצ’ק רוצה לחמוק מהתשלום אך במקרים אחרים הדבר יקרה בגלל טעות או הסתבכות זמנית של נותן הצ’ק אך ממש לא כהתחמקות מתשלום. במקרים רבים אפשר יהיה לפתור את העניין בקלות ותוך ימים ספורים נותן הצ’ק ידאג להעביר את התשלום המלא.

במקרים אחרים אשר בהם נראה כי נותן הצ’ק אינו חש חייב לשלם, אפשר יהיה לפנות אל עו”ד גביית חובות על מנת שהוא יטפל בעניין עם הכלים המקצועיים והחוקיים שבידיו.

תקלה טכנית

אז נכון שברוב המקרים כאשר אנחנו מחזיקים ביד צ’ק שחזר, נראה לנו כי מדובר בצ’ק שאין לו כיסוי. אך האמת היא שזה לא כך. במקרים רבים מדובר בצ’ק עם בעיה או טעות טכנית קטנה ממש. כמו לדוגמא – כאשר הבנק מחליט שלא לכבד את הצ’ק משום שנראה לי כי החתימה שעל הצ’ק אינה זהה לחתימה שיש בבנק. לעיתים התאריך הוא שגוי או שחסרה חותמת ועוד תקלות טכניות שונות שעשויות לקרות עם צ’קים. אז חשוב לדעת כי לא כל צ’ק שחוזר הוא מתכון לבעיות. לאחר שתדברו עם האדם שנתן לכם את הצ’ק העניינים יסתדרו ותקבלו צ’ק חדש.

צ’ק מחשבון סגור

תופעה נוספת הקיימת בעולם הצ’קים היא צ’ק הניתן מחשבון סגור. אדם שמקבל צ’ק כזה שהחשבון שלו למעשה סגור נתקל בבעיה חמורה. מה יש לו לעשות עם צ’ק כזה שאין אפילו חשבון בנק מאחוריו? חשוב לדעת כי במקרים כאלה יש לפנות אל איש מקצוע שיברר מדוע החשבון נסגר, מתי החשבון נסגר ואיך אפשר יהיה להשיג את הבעלים של הצ’ק ואף ליצור עמו קשר.

על פי רוב הכתובת הכי מתאימה תהיה פנייה אל עורך דין. הוא יוכל לשלוח לבעל הצ’ק מכתב התראה ואף לפעול באמצעים העומדים לרשותו מבחינת החוק. זאת על מנת שמקבל הצ’ק יקבל בסופו של דבר את הסכום המגיע לו, זאת למרות שחשבון הבנק נסגר.

צ’ק מחשבון מוגבל

תופעה מצויה נוספת הקיימת ומתרחשת לא פעם בתחום הצ’קים היא שאנשים נותנים צ’ק מחשבון מוגבל. מה זה חשבון מוגבל? מבחינת הבנק הופך החשבון למוגבל במקרה אשר בהם הצ’קים של האדם שנותן אותם אינם מכובדים. אם קורה ובמהלך שנים עשר החודשים האחרונים היו עשרה צ’קים שלא כובדו, אזי הבנק לא יכבד את הצ’קים של אותו חשבון. הבנק שמזהה כי יש כאן לקוח שמפזר צ’קים ללא כיסוי, מפסיק לכבד אותם.

מה אמור מקבל הצ’ק לעשות במקרה שכזה? גם כאן ברוב המקרים הדרך יעילה ביותר תהיה פנייה אל עורך דין. הוא זה שידע איך וכיצד להתנהל באמצעות השיטות שהחוק מעמיד לרשותו על מנת לדאוג לפירעון של הצ’ק.

נ.ה.ב. – נתקבלה הוראת ביטול

מבחינת החוק יוכל כל אדם להתקשר אל הבנק ולבטל צ’קים שלו. אז בדרך כלל זה קורה כאשר אדם מאבד צ’ק פתוח או אפילו צ’ק שרשום עליו סכום כלשהו והוא רוצה למנוע משיכה של הכסף על ידי מי שימצא את הצ’ק. אך ישנם מקרים אשר בהם בעל הצ’ק מבטל את הצ’ק באופן מודע לאחר ששילם באמצעותו על שירות או מוצר מסוים. כאן חשוב לברר מהי סיבת הביטול. לעיתים זה יהיה בגלל מוצר פגום אך במקרים אחרים יהיה זה סתם כהתחמקות מתשלום. כאן יהיה צורך לפנות אל עורך דין.

צ’ק לא סחיר

התופעה של צ’ק שאינו סחיר עשויה ליצור תקלות שונות אך ביחס לתקלות אותן מנינו לעיל, מדובר בבעיה פשוטה יותר. כאשר על הצ’ק רשום – למוטב בלבד, אי אפשר להעביר אותו לצד שלישי. בצ’ק כזה אפשר לשנות רק את נתוני התאריך או את הסכום לתשלום. את הנמען אין אפשרות לשנות גם אם בעל הצ’ק מחק את הקרוס או את הכיתוב ‘למוטב בלבד’, ברגע שהצ’ק עבר לגוף שלישי הוא למעשה הופך להיות מבוטל. אך כאן החדשות הטובות הן שעל פי רוב פנייה אל בעל הצ’ק עם סיפור העניין תפתור את הבעיה לחלוטין ומקבל הצ’ק יקבל צ’ק חדש.