אם יש לכם עסק אתם יודעים בכמה כאבי ראש הניהול שלו כרוך. אתם יודעים כמה אתם צריכים לעבוד קשה כדי לגרום לו להצליח, ובעיקר, כמה אתם צריכים להיות עם אצבע על הדופק בכל מה שנוגע להתנהלות הפיננסית שלו.

יש עסקים שלא מקבלים צ’קים אלא רק מזומנים או כרטיס אשראי, אבל רוב העסקים כן מקבלים בעיקר מלקוחות גדולים או עסקיים. אין להם ברירה, אם הם לא יקבלו צ’קים כמות הלקוחות שלהם תפחת משמעותית, והם חייבים לתת את האופציה הזאת ללקוחות שלהם.

הבעיה היא שלא כל צ’ק שהעסק מקבל הוא צ’ק מזומן. למעשה, רוב הצ’קים בעיקר אם הם מלקוחות עסקיים, יהיו צ’קים דחויים. צ’קים דחויים יכולים להיות כאלו רק לכמה ימים, אבל בלא מעט מהמקרים הם דחויים לכמה חודשים. למעשה, צ’ק דחוי הוא לא יותר מחתיכת נייר, ויש כמה אפשרויות מה לעשות איתו בינתיים.

הפקדה בבנק כצ’ק דחוי

אופציה אחת של מה לעשות עם צ’ק דחוי היא הפקדה שלו בבנק. זה אומר שלא נראה אותו בחשבון הבנק שלנו, אבל הבנק כן יראה אותו ובמקרים מסוימים הוא יגביר אמינות בחשבון הבנק. יש בנקים שלא מתרגשים מצ’ק כזה ועד שהוא הופך להיות כסף אמיתי מה שאומר שעד שהוא בוודאות עם כיסוי, הוא לא רלוונטי.

גלגול של הצ’ק

יש לא מעט עסקים שעושים את זה, מעבירים את הצ’ק שהם קיבלו לגורם אחר. זה אומר שהצ’ק חייב להיות צ’ק פתוח, צ’ק בלי מוטב, כזה שאפשר להעביר מיד ליד עד שבסופו של דבר מישהו יפקיד אותו במועד. זו לא אופציה מומלצת במיוחד מהסיבה הפשוטה – כי אף פעם לא יודעים לאן צ’ק כזה עלול להתגלגל, הוא יכול להגיע גם לידיים לא “כשרות” ואז אם תהיה איתו איזו שהיא בעיה זה עלול לסבך את העניינים.

להשאיר אותו אצלנו

אופציה שלישית עם צ’ק דחוי היא פשוט להשאיר אותו אצלנו, לשים אותו בכספת או בכל מקום אחר בטווח ולחכות שיגיע המועד בו אפשר לפדות אותו. הבעיה היא שרוב העסקים לא יכולים להרשות לעצמם. אם זה צ’ק קטן אז אין בעיה, אם לא מדובר על סכום גבוה אז זה לא אמור לגרם איזה שהוא נזק לעסק. אבל מה אם מדובר על כמות גדולה של צ’קים קטנים שסך כל הסכום שלהם הוא משמעותי? מה אם מדובר על צ’ק עם סכום כסף גדול שהעסק חייב בשביל לכסות את ההוצאות?

לגשר על הפער בין מועד ההוצאות להכנסות

איפה מתחילה הבעיה? כשיש פער בזמן בין ההכנסות להוצאות. מה זה אומר? נניח שאתם משלמים לספק כלשהוא 10,000 ₪ על סחורה שהוא מוכר לכם, עם הידיעה שאתם עשויים למכור את הסחורה הזו אוטוטו ב,12,000 ₪. אתם מצידכם נותנים צ’ק לספק שלכם לעוד חודש כדי שתספיקו בעצמכם למכור את הסחורה ולהרוויח וכך גם לכסות את ההוצאה, אבל כשאתם מוכרים את הסחורה אתם מגלים מהר מאוד שהצ’ק שקיבלתם הוא לעוד חודשיים.

מה תעשו במקרה כזה? אתם חייבים לגשר על הפער בין ההכנסות ובין ההוצאות. אתם חייבים לדאוג שיהיה כסף בחשבון הבנק של העסק גם כדי לשלם לספק ולוודא שהצ’ק שלכם יהיה עם כיסוי וגם כדי שיישאר לכם כסף למשכורות, לעצמכם ולכל הוצאה שהיא… מה שאפשר לעשות במקרה כזה והוא הפתרון הטוב ביותר הוא ניכיון צ’קים מחברה מורשית.

מהו ניכיון צ’קים?

ניכיון צ’קים הוא שירות של חברות רבות (גם של הבנקים אבל בהם זה ממש לא משתלם) שירות בו החברה שמנכה בודקת במהירות את הצ’ק, נותנת למקבל הצ’ק את השווי שלו ומורידה כמה אחוזים של עמלה. היא משאירה אצלה את הצ’ק ופודה אותו בהמשך כשמגיע התאריך המיוחל. כך, מי שמקבל את הצ’ק מגשר על הפער הזה והוא הופך צ’ק דחוי לצ’ק מזומן, החברה שיכולה להרשות לעצמה לשלם ולחכות בעצמה למועד התשלום מרוויחה כמה אחוזים, וכך בעל העסק יכול להמשיך ולהתנהל כרגיל.

מה צריך לבדוק?

לפני שאתם בוחרים חברה שתספק לכם שירותי ניכיון צ’קים, יש כמה דברים שאתם צריכים לבדוק:

  • אישורים – אתם לא רוצים לעשות עסקים עם גורמים מפוקפקים ולכן אתם צריכים לוודא שמי שנותן לכם את השירות הוא בעל האישורים המתאימים. כשיש אישורים זה אומר שהכול בסדר ואתם אמורים להיות רגועים.
  • סכום הכסף – אחת הסיבות שלא לבחור בבנקים כמו גם בחברות ספציפיות היא שהם לא נותנים את מלוא הסכום (פחות העמלה כמובן) הם משאירים אצלם את הצ’ק והם נותנים רק כחצי מערכו, ואת החצי השני או כמה שהם מחליטים, הם נותנים לאחר פירעון הצ’ק. זה יכול להיות מאוד בעייתי עבור עסקים רבים וזה משהו שכדאי לכם לוודא עם החברה שאתם בוחרים בה, לוודא למעשה שהיא נותנת את הסכום במלואו.
  • זמן האישור – עוד משהו שאתם צריכים לברר הוא כמה זמן ייקח עד שהחברה תאשר לכם את ניכיון הצ’ק. סביר להניח שאין לכם יותר מידי זמן ואתם צריכים את הכסף כמה שיותר מהר, ואתם צריכים לברר האם זה עניין של כמה ימים או יותר מזה.
  • אמינות – חברה שמספקת לכם שירות כזה חייבת להיות חברה אמינה. אתם צריכים לברר קודם על החברה וצריכים להיות בטוחים שהיא הגונה ומקצועית.

כמובן שאתם צריכים גם לברר לגבי העמלה והאם היא מתאימה לכם, ובסופו של דבר, חברה כזו יכולה לפתור לכם בעיה גדולה לאורך שנים.