בישראל ישנם לא מעט יבואנים בתחומים שונים. כיום יש עלייה במספר היבואנים בכל שנה, מהסיבה הפשוטה. הרבה יותר זול לקנות בחו”ל בסיטונאות מאשר בארץ, ומתח הרווחים הוא הרבה יותר גבוה. ישנם גם לא מעט ספקים בסין ובעיקר במזרח, שהמחירים שלהם הם כאלו שניתן לקנות מהם סחורות בעלות נמוכה ולהרוויח מצוין כאן בישראל.

אם בעבר הספקים הללו ובעיקר אלו שבמזרח היו נחשבים לכאלו שמוכרים באיכות נמוכה, בשנים האחרונות זה השתנה. שמם של הספקים הסיניים, ההודיים ואחרים מהמזרח הולך והופך לחיובי יותר ויותר, ולא מעט ישראלים שמחפשים לעשות עסקים מוצאים את עצמם יוצרים קשרים בחו”ל. חלק ניכר מאותם ישראלים הם יבואנים גדולים, כאלו שמביאים סחורות לארץ ומוכרים אותם בסיטונאות.

כל אחד יכול להיות יבואן היום

אם בעבר היבואנים היו נחשבים לאנשי עסקים גדולים ומכובדים, היום המצב השתנה לגמרי. יש לזה כמה סיבות. הראשונה, כי מי שרוצה ללמוד את התחום יכול לעשות את זה היום בקלות רבה הרבה יותר. יש היום מכללות שמלמדות איך לעסוק בתחום הייבוא, אילו אישורים צריך ומה לעשות בשביל להיות רווחי. מי שלא רוצה ללמוד במכללה יכול לעשות את זה לבד מכיוון שיש היום אין סוף חומרים ברשת, רק כדאי לדעת ממי מקבלים את היידע הזה.

הסיבה השנייה, כי היום קל מאוד ליצור קשרים עסקיים. כמו שאנחנו יכולים לדבר עם החבר שנמצא בטיול בחו”ל, אנחנו יכולים לתקשר עם ספק שאנחנו רוצים לעשות איתו עסקים ולייבא את המוצרים שלו. היום כמעט כל אחד יכול להיות יבואן. כל מה שהוא צריך זה לדעת את החוקים הרלוונטיים, ליצור את הקשרים העסקיים המתאימים וכמובן, מימון.

הסיבה השלישית היא שהיום קל יותר מבעבר להעביר כסף וגם יש אמצעים בטוחים יותר לעשות את זה. כך לדוגמא אם ניקח את חברת PayPal שמאפשרת לא רק להעביר כסף בלי לחשוף את מספר כרטיס האשראי אלא גם לבטח את הכסף הזה. היא משתפת פעולה במידה ונעשתה תרמית כלשהיא ובמקרים רבים היא אף מחזירה את הכסף למי שרימו אותו.

הבעיה – תשלם במזומן אל מול קבלת צ’קים דחויים

אז אם הכל כל כך ורוד, מה בכל זאת יכול להיות בעייתי כן? הבעיה היא שיבואנים בדרך כלל משלמים לספקים שלהם במזומן. בעיקר בגלל שאלו ספקים מחו”ל, הם לא מוכנים לקחת סיכון והם רוצים את הכסף שלהם עם ביצוע העסקה. לעיתים יש הסכמים שמדברים על תשלום בזמן סגירת העסקה והשאר כשהסחורה מגיעה לארץ, אבל בדרך כלל אין דחייה בתשלומים. מהצד השני, יש את הסיטונאים בארץ שקונים את הסחורה הזו, והם בדרך כלל לא יכולים להרשות לעצמם לקנות אותה במזומן אלא נותנים צ’קים דחויים. זה יוצר פער בין ההכנסות לבין ההוצאות.

תזרים מזומנים לקוי

הבעיה היא אם כן שיש לא מעט יבואנים כמו גם לא מעט בעלי עסקים אחרים, שתזרים המזומנים שלהם לא מאוזן. היבואנים לצורך העניין משלמים את הכסף בפעם אחת אבל עדיין לא רואים ממנו את הפירות. יכול להיות שהם ימכרו את הסחורה מיד כשהיא תגיע לארץ ולפעמים הם יקבלו הזמנות גם לפני כן, אבל הכסף עצמו, הדבר האמיתי מתעכב בגלל שהצ’קים דחויים. יבואנים מתעסקים בדרך כלל במספרים גבוהים. הם עושים עסקאות גדולות ופער כזה יכול להפיל אותם במהירות. הם עלולים לשלם אך לא להכניס עד שיגיע מועד פירעון הצ’קים, מה שיכניס אותם לסחרור כלכלי שקשה לצאת ממנו.

הפתרון האידיאלי – ניכיון צ’קים

אז מהו אותו ניכיון צ’קים דחויים שכולם מדברים עליו? למה הוא הפתרון האידיאלי ליבואנים? ניכיון צ’קים דחויים כשמו כן הוא, ניכיון מוקדם שלהם ותשלום עמלה על כך. איך זה עובד? היבואן פונה לחברה שמבצעת ניכיון צ’קים. הוא נותן לה את הצ’ק לבדיקה והיא מבצעת כמה בדיקות בכדי לוודא שהצ’ק אכן “כשר”. לאחר מכן היא מציעה ללקוח להסב אותו על שמה ולתת לו כסף במקום, את סכום הצ’ק פחות העמלה שהיא גובה. כך לדוגמא אם הצ’ק הוא על 50,000 ₪ אך הוא ל-3 חודשים קדימה והחברה גובה 5% ריבית על ניכיון הצ’ק, לאחר כל הבדיקות הלקוח יקבל 47,500 ₪.

הפרמטרים שמרכיבים את העמלה

בחברות שמנכות צ’קים דחויים אין עמלה קבועה. יש כמה פרמטרים שנוגעים להחלטה כמה עמלה תיגבה מהלקוח או במילים אחרות, כמה הוא יקבל בפועל אחרי שהוא ייתן את הצק.

  • סכום הצ’ק – לסכום הצ’ק יש שני צדדים. האחד, כמה סיכון החברה לוקחת בזה שהיא לוקחת את הצ’ק אליה. כמה שהוא יהיה עם סכום גבוה יותר ככה היא תיקח סיכון גדול יותר. מצד שני, כמה שסכום הצ’ק גבוה יותר כך היא מרוויחה יותר.
  • מועד הפירעון המקורי – כל זמן שהחברה מחזיקה את הצ’ק אצלה ולא יכולה לפרוע אותו, היא לא מרוויחה. אחד הפרמטרים המשמעותיים ביותר בניכיון צ’קים הוא כמה הזמן הזה. בהתאם החברה גובה גם את העמלה.
  • רמת סיכון – הפרמטר החשוב ביותר מבחינת חברה שמנכה צ’קים הוא מהי רמת הסיכון שהיא לוקחת. מי הוא זה שעומד מאחורי הצ’ק? איזה עסק יש לו? כך לדוגמא עסקי המזון נחשבים לעסקים בסיכון גבוה. זה אומר שאם נותן הצ’ק הוא עסק בתחום המזון, סביר להניח שחברת הניכיון תיקח עמלה גבוהה יותר על הסיכון.

לישון טוב יותר

יבואנים שעושים שימוש באופציה הזו, שבוחרים חברת ניכיון ומקבלים את הכסף מוקדם יותר מהתאריך המקורי, ישנים טוב יותר. הם אומנם משלמים עמלה ומרוויחים פחות, אך ההתנהלות הכלכלית שלהם מסודרת יותר. לא אמור להיות להם פער בין ההכנסות ובין ההוצאות, לפחות מבחינת הצ’קים הדחויים.