כל הנושא של תשלומים באמצעות צ’קים בפריסה רחבה, נותן מענה ללקוחות אשר מעוניינים לרכוש מוצר מסוים אך אין להם את האפשרות לשלם את מלא המחיר בבת אחת. ברור שהאפשרות לרכוש מקרר או לחילופין מערכת מיזוג ולשלם עליהם בפריסה רחבה של חצי שנה, שנה, שנתיים או יותר מקל מאוד על הלקוח שיוכל ליהנות מהמוצר החדש כאשר התשלום כלל לא יעיק עליו ולמעשה הוא כמעט ולא ירגיש אותו בחשבון הבנק.

אך מה שטוב ללקוח, לא תמיד טוב לבעל העסק. הוא מוצא את עצמו בהתלבטות. מצד אחד הוא מעוניין למכור ואם אלו התנאים שהלקוחות דורשים, אין לו ברירה אלא לאפשר להם את הדבר. כך הוא שומר על מעגל הלקוחות שלו שאלה לא יזלגו אל המתחרים. אך מה לעשות שבעלי העסקים על פי רוב כן אמורים לשלם במזומן על המוצרים אותם הם רכשו ומכרו ללקוח. הם גם חייבים לשלם לצוות העובדים שלהם מידי חודש בחודשו, הם אמורים לשלם את תשלומי השכירות, את חשבונות החשמל, הטלפון, האינטרנט וכו’. בדיוק עבור הצרכים הללו קיימת כיום אפשרות של ניכיון צ’קים.  בעל עסק שמקבל צ’קים מהלקוח יכול לפדות אותם גם אם עדיין לא הגיע מועד הפירעון של הצ’ק. מדובר בהחלט באפשרות יעילה הפותרת את הבעיה גם עבור המוכר. באופן כזה הוא לא ייאלץ לוותר על עסקאות רק בגלל פריסת התשלומים וכך העסק יוכל להמשיך ולהתקיים.

סוגי עסקאות בניכיון צ’קים

למעשה קיימים סוגים שונים של עסקאות אשר מתנהלים בניכיון צ’קים. ישנו תחום של עסקאות ניכיון לחוזים ארוכי טווח. מדובר על עסקאות כמו השכרת נכסים. כאשר אדם משכיר נכס, משרד, דירה וכדומה, על פי רוב הוא יבקש מהשוכר כי יפקיד שנים עשר צ’קים למשך שנה של שכירות. (או מספר אחר של צ’קים בהתאם לחוזה השכירות שנחתם ביניהם) בכל חודש יהיה על המשכיר לפדות את הצ’ק של אותו חודש בהתאם לתאריכים הנקובים על גבי הצ’קים הללו.

לעיתים המשכיר אינו מעוניין להתעסק עם ההפקדות החודשיות הללו ולדאוג בכל פעם מחדש לפדות את הצ’ק הנכון, או לחילופין הוא פשוט זקוק לסכום כסף גדול והצ’קים שנמצאים בידיו עשויים לתת לו את המענה. התאריכים הדחויים לא אמורים להפריע לו לפדות את הצ’קים. בכל מקרה כזה בו המשכיר זקוק לכסף במזומן, הוא יכול לפנות אל הבנק או אל חברה פרטית אשר מציעה את השירות של ניכיון צ’קים ולפדות את הצ’קים אף אם מדובר בשנה מראש.

חוזה ארוך טווח

ישנם חוזים שהם ארוכי טווח יותר מאשר בהשכרת נכסים. כמו לדוגמא חברות אשר משכירות לבתי עסק מקררים עסקיים. הם אלו שאמורים לתחזק ולדאוג לתפעול של אותם מקררים כאשר בתמורה הם מקבלים דמי שכירות חודשיים. על פי רוב יהיו החוזים במקרים הללו ארוכים כאשר הטווח המירבי עשוי להגיע אפילו לשלוש שנים. גם במקרים הללו עשוי לעלות הצורך בניכיון הצ’קים המאוחרים כאשר המשכיר של המקררים זקוק לכסף המזומן. גם במקרה כזה אפשר לפנות אל חברה לניכיון צ’קים ולבקש לפדות את הצ’קים המאוחרים אשר אלו למעשה מיועדים לעוד שלוש שנים!

ניכיון צ’קים – הסיכונים

ברור כי חברה אשר לוקחת על עצמה את ניכיון הצ’קים נוטלת על עצמה סיכון לא פשוט. צ’קים מאוחרים הם אף פעם לא בטוחים במאה אחוזים. בעל הצ’ק עשוי בכל זמן להחליט שהוא מבטל את הצ’ק, הוא עשוי להיקלע למצב כלכלי קשה כאשר פשוט לא יהיה לו כסף בחשבון הבנק והבנק יחזיר את הצ’ק. בגלל שמדובר בסיכון לא פשוט עבור הבנק או החברה שפודים את הצ’קים לפני הזמן, הם נוטלים עמלות גבוהות מתוך הסכומים הרשומים על הצ’קים. כלומר בעל הצ’ק למעשה לא יקבל את מלוא התמורה המגיע לו באמת לו הוא היה מחכה עד לתאריך הנקוב. חשוב לציין כי ככל שמדובר בצ’קים מאוחרים יותר, הרי שהסיכון עולה. ככל שהסיכון עולה העמלה תעלה אף היא. כך שבסיכומו של דבר בעל העסק או המשכיר שמבקש לפדות את הצ’קים טרם זמנם, למעשה מפסיד אחוזים ניכרים.

היכן תבצעו ניכיון צ’קים?

כאשר מדובר בניכיון צ’קים, ישנן כמה וכמה אפשרויות. ישנה האפשרות לפנות אל הבנק. זוהי אפשרות שאנשים רבים בוחרים רק בגלל שהם לא חושבים מעט או מבררים לעומק את הנושא. נדמה להם כי בכל דבר שקשור לצ’קים, הבנק הוא הכתובת האוטומטית. אך חשוב לדעת כי ניכיון צ’קים בבנק עשויה להתברר כפעולה מייגעת במיוחד. הבנק יערוך בירורים ארוכים ונוקבים אחר בעל הצ’ק, הוא יבדוק היטב מי הוא, מה הוא, האם עברו נקי והאם אפשר יהיה לסמוך כי אכן הכסף כולו יחזור אל הבנק בבוא העת. כמו כן משלם הבנק ללקוח רק חלק מהסכום כאשר רק לאחר זמן הוא יקבל את שאר הסכום.

חברה פרטית

בגלל הקשיים אותם מערימים הבנקים על הלקוחות המבקשים לבצע פעולה של ניכיון צ’קים, נטלו על עצמם חברות פרטיות את העניין כאשר אלו מעניקים מענה הרבה יותר ידידותי לכל לקוח. הם לא יעמיקו בחקירות ודרישות ללא תכלית. הם יבצעו בדיקה מהירה בדבר אמינותו של הצ’ק ושל בעל הצ’ק, כאשר תוך זמן קצר הם יחליטו אם אפשר לאשר או לא את העסקה ואת ניכיון הצ’ק. מלבד זאת הם יגבו עמלות בשיעורים נמוכים יותר ביחס לבנק כך שעבור הלקוח מדובר בעסקה הרבה יותר משתלמת.

בכל מקרה, תמיד חשוב לבדוק ולהשוות את ההצעות של החברות השונות ולבחור בסופו של דבר בזו שמציעה את השירות הכי מהיר, הכי אמין וכמובן גם הכי משתלם.