צקים חוזרים – איך מתמודדים?

למרות הטכנולוגיה המתקדמת, האפשרות לבצע העברת בנקאיות אונליין, אפשרויות האשראי הנרחבות וכל אמצעי התשלום המודרניים, עדיין נעשה שימוש בצ’קים. במיוחד נכון הדבר בכל מה שקשור לעולם העסקים. אם מגיע אלינו חשמלאי לדוגמא, במקרים רבים נעדיף לשלם לו באמצעות צ’ק. כך גם בעלי עסקים מעדיפים לשלם באמצעות צ’קים לספקים שלהם.

כאשר אנחנו מדברים על בעיות של צ’קים, אנחנו מתכוונים בעיקר לבעיה הנפוצה של צ’קים שחוזרים.

מה אנחנו יודעים היום על צ’קים שחוזרים? למה צ’קים חוזרים ומה אפשר לעשות עם צ’ק שחוזר?

נמנה להלן את הסיבות למה צ’קים חוזרים.

תקלות טכניות

עבור אנשים רבים, צ’ק שחוזר הוא צ’ק שאין לו כיסו בבנק. אך האמת היא שישנן הרבה מאוד סיבות טכניות שאלו עשויות לגרום לכך שהצ’ק יחזור ולא יכובד בבנק.

כך לדוגמא עשוי צ’ק לחזור רק בגלל שהחתימה על גבי הצ’ק אינה זהה לזו שיש בבנק. למרות שכמעט כולנו לא מצליחים לשחזר באופן מדויק את החתימה שלנו, עדיין יהיה דמיון וניתן יהיה לקשר בין החתימות השונות שאנחנו מנפיקים. אך במקרים אשר בהם החתימה ממש לא דומה למקור, הבנק לא יוכל לכבד את הצ’ק ובצדק.

מעבר לכך עשוי הצ’ק שלא להיות מכובד על ידי הבנק בגלל חותמת שחסרה על הצ’ק, בגלל תאריך שגוי או בעיות טכניות אחרות. במקרים מהסוג הזה ניתן לפתור בקלות את העניין היות והצ’ק אינו בעייתי במהותו וזה לא שאין כיסוי עבורו בבנק. על פי רוב אפשר יהיה לסדר את הצ’ק באמצעות פנייה אל בעל הצ’ק שיסדר מידית את העניין.

צ’ק ללא כיסוי

התקלה הכי מוכרת והכי נפוצה בכל מה שקשור לנושא של צ’קים חוזרים היא – א.כ.מ. כלומר – אין כיסוי מספיק. הבעיה הזו היא הכי פחות נעימה היות וזה למעשה אומר שמישהו נתן לכם צ’ק שאין לו באמת כיסוי. אז בעוד שבעיות טכניות בצ’קים הן בעיות שנוצרות בתום לב, הרי שהעדר כיסוי לצ’ק עשויה להיות בעיה לא פשוטה.

אך האמת היא שישנם מקרים רבים אשר בהם היעדר הכיסוי נובע גם כן מתום לב כאשר האדם שנתן את הצ’ק לא זכר את הדבר או שהוא לא חישב נכון את התשלומים שאמורים לצאת מחשבון הבנק שלו. לעיתים פנייה אל בעל הצ’ק יפתור מידית את העניין. אך עם זאת, לא נוכל להתעלם מהמקרים אשר בהם כן יהיה מדובר בעיה אמיתית כאשר בעל הצ’ק עשה את הדבר במכוון.

במקרים מהסוג הזה, אם הוא לא יהיה מוכן לסדר את העניין, אפשר היה לפנות אל עורך דין גביית חובות על מנת שהוא יטפל בכלים המקצועיים שעומדים לרשותו. אך כאמור, תמיד עדיף להמתין מעט ולנסות לסדר את הצ’ק באופן אישי מול בעל הצ’ק.

צ’ק מחשבון שאינו פעיל

תופעה נוספת הקיימת גם כן לצערנו היא צ’קים מחשבון שהוא סגור במועד שנקוב על הצ’ק כתאריך הפירעון שלו. אנשים שקבלו צ’ק כזה, לא יכולים לעשות עמו דבר. הצ’ק בעצם לא יהיה שווה כלום. חשוב לדעת כי גם במקרה כזה אשר בו הצ’ק הוא ללא כל כיסוי או בסיס, אפשר גם כן לפנות אל עורך דין שיבדוק מה אפשר בכל זאת לעשות. עורך הדין יוכל לבדוק ולברר מתי נסגר החשבון, מי הבעלים של הצ’ק, איך אפשר לאתר אותו ומה אפשר לעשות על מנת לפדות את הצ’ק.

בידיו של עורך דין כלים מקצועיים בהם הוא יוכל לפעול על מנת לחייב את בעל הצ’ק לשלם את תמורתו גם אם החשבון ממנו יצא הצ’ק – סגור. עורך הדין יוכל לשלוח מכתבי התראה ולפעול במגוון שיטות שעומדות לרשותו על פי חוק כאשר המטרה תהיה לשחרר עבור הלקוח את התשלום המגיע לו.

צ’ק מחשבון מוגבל

בעיה נוספת היא צ’ק שיוצא מחשבון מוגבל. מתי הופך חשבון בנק לחשבון מוגבל? מבחינת הבנק, כאשר עשרה צ’קים או יותר חזרו במהלך השנה החולפת, הרי שהבנק יזהה את בעל החשבון כאחד שמפזר צ’קים ללא כיסוי מספיק. בשלב זה הוא יגביל את חשבון הבנק.

במקרים כאלה כמו במקרים רבים אחרים, הפתרון יהיה על ידי פנייה אל עורך דין.

הפתרון לא יהיה תמיד מהיר אך הוא זה שיהיה יעיל.

צ’ק לא סחיר

תופעה זו של צ’ק לא סחיר היא תופעה שדי פשוט לטפל בה. במקרים רבים צ’ק כזה נובע גם כן מטעות אנוש שנעשית בתום לב, כאשר על גבי הצ’ק מופיע הכיתוב – למוטב בלבד – מה שהופך את הצ’ק ללא סחיר. כאשר מעבירים צ’ק כזה לצד שלישי הר שהצ’ק יהפוך להיות מבוטל. כאשר על גבי הצ’ק מופיע הכיתוב למוטב בלבד, הרי שיהיה אפשר לשנות בו רק את התאריך או את הסכום אך לא את הנמען. במקרים רבים הדבר נעשה בטעות ומחוסר מודעות ופנייה אל בעל הצ’ק תפתור את העניין במהירות.

צ’ק מבוטל

כל מי ששילם לכם בצ’ק יכול לפנות אחר כך אל הבנק ולבקש לבטל את הצ’ק. הוא גם לא חייב להסביר לבנק למה הוא מבטל את הצ’ק והבנק יהיה חייב לכבד את הבקשה. מה שגורם כמובן לכך כי הצ’ק למעשה לא יהיה שווה כלום.

במקרה כזה יש לפנות אל בעל הצ’ק לבדיקת הסיבה לביטול הצ’ק. ייתכן והוא פשוט רוצה לבטל את העסקה. אך במקרים בהם אין הסבר מניח את הדעת, אפשר יהיה לפנות אל עורך דין שיסייע באמצעות הכלים המקצועיים שברשותו.