אז לפני הכול מהו צ’ק תקין?

על מנת שאפשר יהיה להיות בטוחים לגבי צ’ק כי הוא תקין, חשוב לבדוק כמה וכמה נתונים של הצ’ק.

  • אין כיתוב על גבי הצ’ק – למוטב בלבד – על מנת שנוכל להמר את הצ’ק לאחר כל הבדיקות, אנחנו חייבים לוודא כי אין עליו כיתוב של ‘למוטב בלבד’.
  • צ’ק ללא תיקונים שונים – חשוב לבדוק את כל הפרטים שרשומים על גבי הצ’ק ולוודא כי לא בוצעו כל תיקונים בנתונים. אם ישנם תיקונים על הצ’ק חשוב לוודא כי בעל הצ’ק הוא זה שחתום עליו (ליד התיקון). מלבד זאת אם הצ’ק שייך לחברה הרי שעל יד כל תיקון אם ישנו, יש לוודא כי מלבד החתימה הידנית יש גם את החותמת של החברה ליד התיקונים שנעשו בצ’ק. במקרים אשר בהם מופיע הכיתוב – ‘אין לבצע שינוי בצ’ק למעט תאריך או סכום’ חשוב להקפיד על ביצוע ההוראה הזו וכי שינוי או תיקון כלשהו בצ’ק עשוי לפסול אותו לגמרי.
  • התאמה בין הספרות לבין הסכום במילים – בכל צ’ק ישנה שורה מיוחדת לכתיבת הסכום במילים, זאת לצד התיבה המיוחדת לרישום הסכום. חשוב לוודא כי ישנה התאמה בין שניהם.
  • חותמת – כאשר מושך הצ’ק היא חברה הרי שיש לוודא כי במקום בו יש לחתום מופיעה גם החותמת של החברה.
  • פרטים מלאים – יש לברר כי כל הפרטים שאמורים להיות רשומים על גבי הצ’ק אכן קיימים וכי אין פרטים חסרים. כמו חתימה או חותמת, סכום הצ’ק בספרות, סכום הצ’ק במילים וכמובן תאריך הפירעון.
  • רישום של תאריך נכון – קורה לא פעם והתאריך הרשום על גבי הצ’ק הוא לא התאריך הנכון. זה קורה בעיקר עם ציון השנה. התופעה נפוצה במיוחד בתחילת שנה אזרחית חדשה כאשר בחודשים הראשונים אנשים עדיין לא התרגלו לכך כי התחילה שנה חדשה.

חברה המציעה שירות של ניכיון צ’קים לא תעשה זאת רק לאחר שהיא תבדוק ותוודא כי הצ’ק הינו תקין לחלוטין עם כל הפרטים.

מנכים את הצ’ק

אז למדנו איך בודקים את הצ’ק וכיצד מוודאים כי אכן מדובר בצ’ק בטוח. אך האמת היא כי גם כאשר מדובר בצ’ק בטוח, לא תמיד יש לנו הרבה תועלת מצורת התשלום הזו במיוחד אם מדובר בצ’ק שקבלנו מלקוח כאשר תאריך הפירעון של הצ’ק הוא מאוחר.

בעלי עסק רבים מאפשרים ללקוחות שלהם לשלם באמצעות ש’קים דחויים מתוך חשיבה כי רק כך הם יצליחו להחזיק את מעגל הלקוחות שלהם ואף להרחיב אותם. אז יש בזה בהחלט הרבה מן ההיגיון והאמת אך עבור בעל העסק מדובר לא פעם בתופעה בעייתית. היות וכך הוא לא יכול לקיים את העסק שלו כאשר התשלומים של הלקוחות שאמורים לסייע לו בתפעול נכון של העסק תוך שימוש נאות בתזרים המזומנים, למעשה שוכנים במגירה עד שיגיע מועד הפירעון. עבור בתי עסק רבים הופכים הצ’קים הדחויים לנקודות תורפה של העסק כאשר הם מוצאים את עצמם מדשדשים במקום אחד בלי יכולת להתקדם לשום כיוון.

כאן נכנסות תמונה החברות אשר מציעות את השירות של ניכיון צ’קים. אז נכון שאפשר לעשות את זה גם בבנקים ולא ממש חייבים לשם כך את חברות המימון הפרטיות. אך יש הבדלים גדולים בין החברות לבין הבנקים כאשר עבור הלקוח שרוצה לנכות את הצ’ק מדובר בהחלט בהבדלים משמעותיים מבחינת היקף הכספים.

חברת מימון חוץ בנקאית חוסכת ללקוח

כאשר פונים אל חברת מימון חוץ בנקאית אפשר ליהנות משירות מהיר של ניכיון הצ’ק כאשר החברה לא תתעכב יתר על המידה בבדיקות ובבירורים אחר בעל הצ’ק. זאת בניגוד לבנקים שלא ישחררו מהר כל כך את הכסף עד שהם יהיו בטוחים בכל מאת האחוזים כי יש מאחורי הצ’ק את הסכום כולו.

המציאות בשטח מוכיחה כי על פי רוב אין כל בעיה עם הצ’קים המנוכים וכי מדובר בעסקה משתלמת לכל הצדדים. הן עבור החברה המנכה והן עבור הלקוח.

בודקים את הצ’ק

ברור כי החברה כמו הבנקים לא תוותר על בדיקה יסודית של הצ’ק בטרם היא תנכה אותו עבור הלקוח. החברה תבדוק האם יש מאחורי הצ’ק גוף אמין עם חשבון בנק פעיל, האם יהיה כיסוי בבוא העת והצ’ק המאוחר אכן ייפרע במלואו וכמובן ייבדק הצ’ק מכל עבריו על מנת לוודא כי הכול כתוב וממולא בצורה הנכונה והמושלמת.

על פי רוב החברה תיתן ללקוח סכום ראשוני כפירעון של הצ’ק ורק לאחר שמתברר כי הצ’ק תקין לחלוטין יקבל הלקוח את שאר התשלום. מובן כי החברה תגבה אחוז מסוים כעמלה על השירות. חשוב לציין כי בניגוד לבנקים הרי שהמהירות בה יקבל הלקוח את הכסף היא הרבה יותר גבוהה ביחס לבנקים ובמה שנוגע לתשלום של העמלה או של הרבית הרי שאלו יהיו נמוכים במידה משמעותית ביחס לעמלה שתגבה הבנק.

לסיכום – שימוש נכון בצ’קים עשוי להיות יעיל לכל הצדדים. בעת הצורך ניתן להיעזר בשירות של ניכיון צ’קים.