למרות שיש היום אמצעי תשלום מתקדמים כאשר אפשר באמצעות כמה מקשים להעביר סכומי כסף מחשבון אחד לחשבון אחר, עדיין יש מקום של כבוד גם לצ’קים. הם מהווים אמצעי תשלום חוקי ושימושי הן בקרב בעלי עסקים והן בקרב אנשים פרטיים. אך ראשית, איך בעצם מתבצע התשלום באמצעות הצ’ק?

תשלום באמצעות צ’ק –

המחאה היא בעצם הוראות תשלום אותו נותן הלקוח של הבנק שהוא זה שכתב את הצ’ק על מנת שהבנק יעביר את הסכום הרשום על גבי הצ’ק לידי המוטב שהוא מושך הצ’ק. חשוב לדעת כי כל עוד לא נעשתה פעולת התשלום והכסף עדיין לא יצא מהחשבון לידי המוטב, הרי שהלקוח יכול עדיין לבטל את הצ’ק. את זה הוא יכול לעשות באמצעות הוראת ביטול.

באילו נסיבות צריך או אפשר לבטל את הצ’ק? עד מתי אפשר לבטל את הצ’ק? איך מבצעים בפועל את ביטול הצ’ק? מי אמור או יכול לתת את ההוראה לבטל את הצ’ק? האם אפשר לבטל את הוראת הביטול? על כך ועוד ננסה לענות לכם בהמשך המאמר שלפנינו.

הסיבות לביטול צ’ק –

למעשה ישנם כמה מקרים אשר בהם עולה הצורך לבטל צ’ק שכבר נמסר לאדם אחר. זה יכול לקרות כאשר הצ’ק אבד. בין אם זה צ’ק שנמסר לידי מוטב ובין אם זה צ’ק פרטי שנעלם. בשני המקרים הללו אנחנו רוצים לוודא כי לא ייווצר מצב ואדם שאינו המוטב של הצ’ק יפדה אותו.

כך גם במקרים אשר בהם צ’ק נגנב. אם מדובר בצ’ק פתוח עם חתימה הרי שבמקרה כזה עשוי הגנב לרשום כל סכום שיעלה בדעתו על גבי הצ’ק ולמשוך אותו מחשבונו של הלקוח. גם אם רשום הסכום על גבי הצ’ק עלול לקרות מצב אשר בו הגנב לא יסתפק בסכום הרשום על גבי הצ’ק אלא אף יוסיף אפסים או ישנה איכשהו בעורמה את הסכום על גבי הצ’ק ויגדיל אותו לטובתו.

כך גם עשוי לקרות מצב כאשר קיים סכסוך בין הלקוח לבין המוטב שקבל את הצ’ק, כאשר בעל הצ’ק מבקש לבטל את התשלום שכבר שילם למוטב.

ישנם מקרים נוספים אשר בהם שולם כסף עבור שירות אך התמורה או המוצר לא התקבלו בסופו של דבר. במקרים כאלה יהיה גם כן צורך בביטול הצ’ק.

עד מתי אפשר לבטל צ’ק?

את ההוראה לביטול צ’ק אפשר לתת עד ליום בו מוצג הצ’ק בסניף הבנק לצורך הפקדה שלו. זה גם יכול להיעשות באותו יום.

הבקשה לביטול הצ’ק יכולה להתייחס הן לצ’ק ספציפי והן לסדרה של מספר צ’קים. חשוב לדעת את מספרי הצ’קים ובהתאם לכך לבטל אותם.

כמו כן ישנה אפשרות לתת הוראה לביטול צ’ק בהתאם לסכום שנקוב על הצ’ק גם אם אין לנו את המספר של הצ’ק.

איך מבטלים צ’קים?

כאשר רוצים לבטל צ’ק יש להגיש הוראת ביטול לסניף אשר עליו משוך הצ’ק. ההוראה צריכה להינתן בכתב. יש לציין בבקשה את כל הספרות, שבעה במספר של הצ’ק אותו מבקשים לבטל. אם אין לנו את המספר של הצ’ק אפשר לציין את הסכום אותו רשמנו על הצ’ק. את הביטול אפשר לבצע במספר דרכים.

  • בסניף הבנק – אפשר פשוט להגיע אל הסניף ולתת את הוראת הביטול בכתב ולחתום על כך.
  • באמצעות הפקס – אפשר לשלוח את ההוראה לביטול הצ’ק באמצעות הפקס. את ההוראה אפשר לשלוח גם אם הלקוח אינו חתום על טופס הוראה טלפונית.
  • באמצעות הטלפון – גם לקוח שהוא לא חתום על טופס הוראה טלפונית יכול להעביר את ההוראה לביטול הצ’ק באמצעות הטלפון אך זאת רק אם נציג הבנק זיהה בוודאות את הלקוח.

באמצעות שירותי האינטרנט ניתן לעקוב בחלק מהבנקים אחר הפעילות של ביטול הצ’ק.

מי רשאי לתת את ההוראה לביטול הצ’ק?

ברור כי בעל החשבון הוא זה שרשאי לתת את ההוראה לביטול הצ’ק. אך במקרים אשר בהם ישנם כמה מורשי חתימה, או אז אין צורך בחתימה של כל אחד מהם ואפשר בהחלט להסתפק בחתימה של אחד ממורשי החתימה.

לאחר שההוראה התקבלה בבנק, הלקוח לא יהיה מחויב על הצ’ק. בכל מקרה חשוב לדעת כי כאשר צ’ק מוצג בדלפק הבנק לתשלום מתבצעת בדיקה אוטומטית במערכת על מנת לברר האם הצ’ק תקין והוא אינו מבוטל.

התוקף להוראה של ביטול הצ’ק נשמר למשך 10 שנים במאגר הצ’קים המבוטלים של הבנק או לחילופין עד שנסגרת הוראת הביטול.

אפשר לבטל את הביטול?

אחרי שביטלנו את הצ’ק עשוי להיווצר מצב בו נרצה לבטל את הוראת הביטול. האם זה יהיה אפשרי? אז האמת היא שכן. כל מי שהוא מורשה חתימה בחשבון יכול לפנות אל הבנק ולהורות על ביטול של הוראת הביטול. מדובר בפעולה המכונה ‘סגירת ביטול’. אם מדובר בחשבון של מספר מורשי חתימה הרי שהאדם שמסר את הוראת הביטול יוכל לבטל את ההוראה. אם ההוראה ניתנה על ידי כל מורשי החתימה יהיה צורך בהגשת בקשה מצד כל מורשי החתימה.

האפשרות של ביטול ההוראה לביטול הצ’ק היא עד שנה לאחר הוראת הביטול.

חברת גרין ארק מנוהלת ע”י אנשי מקצוע בעלי רזומה עשיר בתחום הבנקאות והמימון, בשילוב כוח עבודה צעיר ודינאמי, ובעל רצון לספק לעסקים מכל התחומים את הכלים הנכונים לשיפור תזרים המזומנים והצלחת העסק.

קרא עוד על ניכיון צ’קים לעסקים.