לאחר שנתיים שריבית הפריים במשק נשארה יציבה על רמה של 0.1% לשנה, בנק ישראל הודיעה על עלייה ברמת הריבית בשוק ל 0.25%. לכאורה מדובר בעליה מזערית שלא אמורה להשפיע על שוק ההון, אך לצעד זה משמעויות רבות על המשק.

להחלטה זו יש משמעות כלכלית למדינת ישראל ומראה על רמת הציפיות מהשוק, ובאופן כללי יותר התאמה למשקים אחרים בעולם, בדגש על ארצות הברית, שזה אמת המידה של משק ישראל מאז ומתמיד. בנקודת זמן זו ריבית ארה”ב עדיין גבוה משמעותית מריבית בנק ישראל , ואנו רק יכולים לצפות שלעליה זו תהיי המשכיות לכיוון מעלה, עד אשר נתיישר מול ריבית ארה”ב, ואנו צפויים להעלאות נוספות בשנת 2019.

רק בשביל להבין עד כמה עליית הריבית קטנה באופן יחסי, הריבית בארה”ב בטווח בין 2%-ל2.25%. עליית שיעור הריבית האחרונה בארה”ב (0.25%), היא כמו שיעור הריבית השנתית בישראל לאחר העלייה.

המשמעות בשוק ההלוואות על העלאת הריבית אומרת, שכעת לקנות כסף (הלוואה) נהיה יקר יותר לכולם. אם בנק ישראל מעלה את הריבית, וכעת הבנקים המסחריים, או החוץ בנקאיים קונים את הכסף בסכום גבוה יותר, אז כתוצאה מזה גם הלקוח משלם יותר על לקיחת ההלוואה, כתוצאה מכך ניתן לומר שהמשק במצב של העלאת ריבית חוו האטה, וכעת כל עסק החושב לקחת הלוואה יהיה מחושב יותר ואולי יעדיף לוותר על לקיחת הלוואה במצבים מסוימים.

לשוק ההלוואות העלאת ריבית זה מצב לא אידאלי, אך הלוואות תמיד נמדדות באופן יחסי, ואם כעת אנו צפויים לעלייה נוספת, אז בסופו של דבר אף אחד לא יזכור את העלאה הראשונית והעלאה הבאה תימדד לפי העלייה שקדמה לה.

בנוסף חשוב לזכור שקניית הכסף כעת יקר יותר לכולם, ויקר זה עניין יחסי, כך שאם כל המשק “סובל” מעליית הריבית אז ניתן להסיק שהמצב לא משתנה וכולם יחוו האטה, יתאמו ציפיות לשוק (אולי יהיה עלייה נוספת, או בכלל ירידה של הריבית?) וידעו להיערך בהתאם, ואיך להתנהל פיננסית.