רוב רובם של בתי העסק מקבלים תשלומים גם בצ’קים דחויים. הדבר עשוי להקל על הלקוחות ולמעשה להגביר את כמות המכירות. אז נכון שהעסק מעוניין להגדיל את המכירות, אך הצ’קים הדחויים גורמים לבעיות נזילות בעסק, הוא יוצר בעיה בתזרים המזומנים ולמעשה העסק מוצא את עצמו תקוע מבלי יכולת להתקדם ולצמוח.

הפתרון עשוי להיות הגדלת מסגרת האשראי הבנקאית. זה נשמע אולי כמו פתרון קסם, אך האמת היא שמסגרת אשראי גדולה יותר תנפח את ההוצאות בשל עמלות וריביות גבוהות יותר. אפשר גם לעשות שימוש בביטחונות שהיו אמורים לשמש את בית העסק לצורך פתרון משברים עסקיים משמעותיים בעתיד כמו התחייבות לתשלומי חובות גבוהים בעתי, אך ברור שזה לא באמת מומלץ.

מובן כי במקרה של תזרים מזומנים לקוי עלול העסק להגיע למצב של סגירת העסק בטרם עת. דבר כזה עשוי בהחלט לקרות והוא קורה בלי סוף. אז מה כדאי בכל זאת לעשות?

חברה לניכיון צ’קים

החברות המציעות את השירות של ניכיון צ’קים מאפשרות לפתור את הבעיה הזו ובצורה הכי טובה והכי מתאימה לעסק. כי העסק למעשה מחזיק בהכנסות אך אלו אינם זמינים לשימוש היות ומדובר בצ’קים דחויים.

החברות מציעות את האפשרות של קניית הצ’קים הדחויים מידי הלקוח כך שהוא יכול ליהנות מהכסף לפני שמגיע מועד הפירעון של הצ’ק.

חשוב לדעת כי בין החברות השונות המציעות את השירות קיימים הבדלים רבים מבחינת תנאי השירות וחשוב לבחון היטב מהם התנאים של כל חברה ולבחור בחכמה את השירות הנכון של החברה הכי מתאימה.

איך בוחרים את החברה לניכיון צ’קים?

לפני הכול חשוב לבחון ולבדוק האם מדובר בחברה שיש לה רישיון לעסוק בתחום. הרישיון והאישור אמורים להיות מטעם משרד האוצר. אחרי שאתם יודעים כי מדובר בחברה אמינה הפועלת באופן חוקי כדאי שתבדקו ותערכו סקר בו יהיה עליכם לבדוק איזו חברה גובה את אחוזי הריבית הנמוכים ביותר, כי למעשה החברות לניכיון צ’קים מתפרנסות מאחוזים של אותם הצ’קים. כל חברה יש לה את שיעורי ההחזר או לחילופין את שערי הריבית שלהם.

מעבר לכך חשוב מאוד לבדוק ולברר היטב על החברות השונות ולבדוק מיהי החברה המומלצת ובעלת המוניטין הגבוה ביותר. לשם הטוב יש הרבה מאוד מה לומר לגבי ההתנהלות והשירותים של החברה מול לקוחותיה.

חברה עם כוח פיננסי

ברור כי ככל שהחברה היא מבוססת יותר ויש לה כוח פיננסי הרי שהיא תוכל לספק ללקוחות שלה את ההחזרים באופן מידי. חברה שאין לה את היכולות הפיננסיות כמובן לא תוכל להפעיל עסק מהסוג הזה כי לא יהיו בידיה המזומנים אותם היא אמורה לשלם ללקוחות הבאים לנכות צ’קים.

חברה חזקה ומבוססת היא על פי רוב חברה שפועלת באופן זהיר בכל מה שקשור לניכיון צ’קים. זה אומר שהיא תבדוק היטב כל צ’ק המגיע לידיה, היא תוודא כי אכן מדובר בצ’ק אמין ובטוח ובכזה שיש מאחוריו כיסוי מלא בבנק.

ברור שאין חברה שתסכים לפדות צ’ק בלי לוודא כי מדבר בצ’ק בטוח לגמרי. חברה שאכן יודעת לוודא את הדבר ולבדוק היטב מי ומה עומדים מאחורי הצ’ק היא תהיה חברה אשר עליה אפשר יהיה  לסמוך באמת.

ריביות בהתאם לרמת הסיכון של הצ’ק

חשוב לדעת כי הריביות על השירות של ניכיון הצ’ק יהיה בהתאם לרמת הסיכון של הצ’ק. זה אומר כי הריבית תיקבע הן בהתחשב בסכום הנקוב על גבי הצ’ק כאשר סכום גבוה עשוי בהחלט להוות סיכון  גבוה עבור החברה במקרה והצ’ק לא יקבל את הכיסוי המלא. מעבר לכך תאריך פירעון מאוחר של הצ’ק מגביר גם כן את רמת הסיכון של הצ’ק. ככל שהתאריך שעל גבי הצ’ק יהיה מאוחר יותר הרי שהצ’ק יהיה בר סיכון גבוה יותר.

האם כדאי להיעזר בשירות בנקאי לצורך ניכוי הצ’ק?

עבור הרבה אנשים הפתרון והכתובת הבלעדית בכל מה שקשור לעיסוק עם כספים זה הבנק. מבחינתם זוהי הכתובת וזה המוסד של הכסף. אז אולי הם צודקים מבחינת העוצמה שיש לבנק והביסוס הכלכלי שלה, אך כאשר מדובר בשירותים כמו ניכיון צ’קים, הרי שכל הכללים וכל מה שמחזיק את הבנק ועושה אותו ליציב לא יפעלו לטובתו של הלקוח. כאשר הבנק מתבקש לנכות צ’ק הוא לא ממהר לבצע את הפעולה בלי לבדוק היטב את הצ’ק ואת הלקוח מכל היבטיו.

הבנק יבדוק את תקינותו של הצ’ק, הוא יוודא כי בעל הצ’ק הוא אדם ישר והגון וכי אפשר להיות בטוחים לגמרי כי לצ’ק יש כיסוי מלא. מעבר לכך יבקש הבנק לוודא כי מדובר באדם שחשבון העו”ש שלו תקין ואפשר להיות רגועים כי בהגיע עת הפירעון הכיסוי אכן יינתן. כל הבדיקות הללו מסרבלות ומאריכות את התהליך.

מעבר לכך, יש את תשלומי הריבית והעמלות שהם גבוהים יחסית כאשר מדובר בבנק. הוא ידרוש אחוזים גבוהים מתוך הצ’ק, הרבה יותר מאשר חברות המימון הפרטיות.

גם אם המוטב לחוץ בכסף והוא רוצה לקבל מידית את הכסף שמגיע לו תמורת הצ’ק, חשוב שהוא יבחן האם הוא לא מפסיד הרבה מידי בגלל הרצון לפדות את הצ’ק טרם זמנו.

לא פעם מתברר לאחר מעשה כי היה עדיף להמתין בסבלנות ולא להפסיד כל כך הרבה אחוזים מהצ’ק או לחילופין לחפש פתרון חילופי.

חברות המימון הפרטיות מציעות על פי רוב הצעות משתלמות פי כמה ביחס לבנקים וכדאי מאוד לנצל אותם.