העולם של היום הוא עולם מתקדם ומתפתח. כמעט וכבר לא נעשה שימוש באמצעי התשלום המיושן בדמות צ’ק. הצ’ק נתפס בעיני רבים כמסמך מיושן לגמרי, מסמך שקשה להביע בו אמון ולהיות רגועים כי הוא כן יהיה שווה את הסכום אשר נרשם על גביו.

הצ’קים מציעים את האפשרות של תשלום במועד מאוחר יותר כאשר התאריך אותו יכתוב בעל הצ’ק על גבי הצ’ק, זה יהיה מועד הפירעון שלו. בעלי עסקים שמקבלים את הצ’קים הללו מוצאים את עצמם לא פעם בבעיה קשה.

הם כבר שילמו מזמן לספקים על המוצרים אותם הם מוכרים כרגע ללקוח. הם רוצים לרכוש סחורה חדשה, הם גם צריכים לשלם משכורות לעובדים שלהם, הם חייבים לשלם את דמי השכירות ואת עלויות החשמל, המיזוג, האינטרנט והטלפון של העסק. אך מה הם יעשו עם כל הצ’קים ששוכבים במגירה של העסק אשר איתם אי אפשר באמת לשלם את כל הרשימה הזו?

כאן נכנס לתמונה הנושא של ניכוי צ’קים.

מה זה ניכוי צ’קים?

למעשה אפשר להסב את הצ’ק על שם של חברה פיננסית או של הבנק אשר אלו מציעים לנו לפרוט עבורנו את הצ’ק. במילים פשוטות יותר, הם יתנו לנו את תמורתו של הצ’ק וייטלו את הצ’ק לעצמם. בבוא העת הם יפדו את הצ’ק מחשבונו של הלקוח שנתן את הצ’ק.

תמורת השירות הם כמובן יגבו עמלה מסוימת בהתאם לצ’ק. כלומר על פי הסכום של הצק כמו גם בהתאם לתאריך שרשום עליו. אם התאריך שרשום על גבי הצ’ק הוא תאריך מאוחר מאוד, הרי ברור כי יש כאן סיכון משמעותי עבור מנכה הצ’ק ועל כן העמלה שהוא יגבה תהיה עמלה גבוהה יותר.

חברות רבות אף לא יתנו מיד ללקוח את כל הסכום שרשום על גבי הצ’ק. הם ינכו עבורו סכום ראשוני ורק לאחר זמן, כאשר הם אכן יקבלו את התמורה המלאה, הם ישלמו את יתרת הסכום בקיזוז העמלה עליה התחייב הלקוח בעת פעולת הניכוי.

מה הסיכון של צ’ק דחוי?

אז האמת היא שמבחינה חוקית, הצ’ק הדחוי שווה בהחלט ממש כמו כסף. הסכום שרשום על גבי הצ’ק, זה השווי האמיתי של הצ’ק. אך מה לעשות שקורה לא פעם וצ’ק שנראה אמין ותמים לחלוטין מתברר כצ’ק שהוא לגמרי לא כזה? אם זה צ’ק שהוא מזויף, צ’ק שיצא מחשבון בנק שכבר אינו קיים, צ’ק שבעל הצ’ק מבטל מיד אחרי שהוא מוסר אותו לבעל העסק או פשוט צ’ק שאין עליו כיסוי בחשבון של בעל הצ’ק ועל כן הבנק לא יכבד אותו.

חשוב לסייג ולציין כי לא כל צ’ק שאין לו כיסוי מצביע על מניעים פליליים מצד בעל הצ’ק. ישנם מקרים אשר בעל הצ’ק כבר הספיק לשכוח מהצ’ק אותו רשום עם תאריך דחוי של מספר חודשים קדימה. אם רק תדברו אתו הוא מיד ידאג לכסות את הצ’ק.

ניכיון צ’קים – למה זה כל כך טוב לעסק?

אז כפי שכבר ציינו, ניכיון צ’קים זה תהליך חשוב עבור העסק על מנת שיהיה לו תזרים מזומנים לצורך ניהול תקין של העסק. אך האמת היא שיש לכך עוד כמה סיבות טובות.

סדר בעסק – 

כאשר לבעל העסק יש צ’קים עם תאריכים שונים ולכל צ’ק הוא צריך לדאוג ביום אחר בחודש, הוא עשוי להסתבך, לשכוח להפקיד את הצ’ק בזמן ובעקבות כך לא יהיה כיסוי בבנק עבור אותם צ’קים. כאשר הוא יודע שאת כל הנושא של ניהול הצ’קים והמשיכה שלהם הוא מוסר לידי חברה שמנכה את הצ’קים, הוא מסוגל לנהל את העסק שלו בצורה הרבה יותר רגועה וטובה.

שימור לקוחות –

כל בעל עסק יודע כי התחום אשר בו הוא צריך להשקיע הכי הרבה זה הנושא של שימור לקוחות. זוהי הדרך הכי נכונה להרחיב את מעגלי העסק. כי אם יש לנו מעגל לקוחות נאמן, מעגל לקוחות קבוע, מעגל לקוחות שהוא נאמן לעסק, הרי שאלו גם יעבירו את הבשורה של העסק מפה לאוזן וכך יתרחב לו העסק בעוד ועוד לקוחות. זה בעצם המפתח להרחבה ולצמיחה של העסק.

השירות שבעל העסק מעניק ללקוחות שלו מבחינת תשלומים דחויים זהו שירות הכרחי וחשוב מעין כמותו. הלקוח שנהנה מהאפשרות לרכוש מוצר גם אם אין לו כרגע את האפשרות לשלם, יגלה נאמנות לעסק והתוצאה תהיה לקוח נאמן שיחזור שוב ושוב.

למי כדאי לבצע ניכיון צ’קים?

אז האמת היא שניכיון צ’קים זוהי לא פעולה התנדבותית ומי שינכה עבורכם את הצ’ק לא יעשה את זה מטעמי חסד. הוא רוצה בסופו של יום להרוויח מהדבר. הוא יגבה עמלה מסוימת מתוך הצ’ק וזה בעצם יהיה הרווח שלו מכל הסיפור. מסיבה זו ברור כי לא לכל אחד מומלץ לנכות כל צ’ק המגיע לידיו.

אם מדובר באדם פרטי המחזיק בידיו צ’ק דחוי בודד, ברור שעדיף כי הוא ישמור על הצ’ק עד למועד הנקוב על הצ’ק. אך אם מדובר בצ’ק עם סכום גבוה מאוד או לחילופין בכמות גדולה של צ’קים, או אז ההמלצה תהיה לנכות את הצ’ק.

ברור כי לשם כך יש לפנות אל חברה אמינה המציעה את השירות ומאפשרת ליהנות מראש שקט, מעמלה סבירה ומפירעון בגובה מקסימלי של הצ’ק.