צ’קים דחויים הם חלק מהמחזור העסקי של כל בית עסק. אך האמת היא שלא רק בתי עסק מוצאים את עצמם מתמודדים עם צ’קים דחויים. אנחנו מוצאים את הצ’קים הדחויים גם במגזר הפרטי כאשר גם שם הם גורמים לא פעם לבעיות בתזרים המזומנים התקין.

קבלת צ’ק מתנה אך עם תאריך מאוחר? חבר השיב לך חוב באמצעות צ’ק דחוי? תביעה מול חברת הביטוח הולידה פיצוי בדמות צ’ק דחוי?

יש דרך לקבל את הכסף באופן מידי מבלי שיהיה עלייך להמתין לתאריך הפירעון של הצ’ק.

נלמד מעט על אודות הנושא של ניכיון צ’קים באופן כללי עם דגש על ניכיון צ’קים עבור העולם העסקי.

ניכיון צ’קים – מה זה והיכן מקבלים את השירות?

השירות של ניכיון צ’קים נועד למעשה עבור כל אחד שקיבל צ’ק עם תאריך דחוי והוא מעוניין לממש את הצ’ק מיד לפני שיגיע מעד הפירעון של הצ’ק. אז כאן ישנן שתי אפשרויות. אפשר לגשת לסניף הבנק של בעל הצ’ק ולבקש ניכיון מוקדם של הצ’ק. תמורת השירות יהיה עלינו כמובן לשלם עמלה כלשהי ובעצם לוותר על חלק מהצ’ק. חשוב לדעת כי הבנקים לא ימהרו להעניק את הכסף לפני שהם יבדקו לעומק את הצ’ק, את האדם שעומד מאחורי אותו צ’ק ואת מהימנותו ואמינותו. רק לאחר שהבנק יוודא כי הוא אינו מסכן כלל את כספו הוא ייתן ללקוח חלק ראשוני מהסכום הנקוב על גבי הצ’ק. רק כעבור זמן הוא יכול לקבל את היתרה.

בגלל שמדובר בתהליך כל כך מסורבל ולעיתים גם לא ממש משתלם עבור המוטב שרשום על הצ’ק, מבקשים אנשים רבים למצוא פתרון אחר. הם עדיין רוצים את הכסף במזומן אך לא בתנאים שהבנק מציב בפניהם.

חברות מימון פרטיות וניכון צ’קים

כאן בדיוק נכנסים לתמונה החברות השונות המציעות את השירות של ניכיון צ’קים. חברות אלו הן חברות מימון פרטיות המציעות את השירות ואת הטיפול בצ’קים עם תאריכים דחויים כאשר הם מאפשרים ללקוח ליהנות מתנאים הרבה יותר טובים והרבה יותר נוחים ביחס לבנקים.

החברות הפרטיות קונות את הצ’קים הדחויים כאשר הם לא מערימים קשיים מיותרים על הלקוח.

הם יבדקו מהר יותר את כל מה שטעון בדיקה בצ’ק ובעומד מאחוריו, הם לא ידרשו עמלות גבוהות מידי עבור פריטה של הצ’ק, הם יתנו את הסכום ללקוח בלי לפצל אותו (על פי רוב) ובאופן כללי השירות ייטיב עם הלקוח כאשר הוא יוכל להמשיך ולהתנהל היטב מהבחינה הפיננסית.

ההליך המקוצר והמהיר יחד עם התנאים הנוחים הרבה יותר ביחס לבנקים הפכו את האופציה של ניכיון צ’קים לנגישה ונוחה פי כמה וכמה.

רוב רובם של בעלי העסקים נעזרים כיום הודות לכך בשירות של ניכיון צ’קים על ידי חברות פרטיות.

האם ניכיון צ’קים זה מהלך חוקי?

למעשה כל הנושא של תשלומים בצ’קים והסבת צ’קים הפך להיות היום נושא מאוד בעייתי מבחינת החוק. החוק אינו מאפשר הסבה של צ’קים, הוא אינו מאפשר תשלומים בכל סכום באמצעות צ’קים אנונימיים ולמעשה ישנה היום שורה ארוכה של הגבלות על הצ’קים המסחריים.

חשוב לדעת את דבר החוק וללמוד מה מותר ומה אסור במסגרת התשלומים באמצעות צ’קים. אך למרות כל ההגבלות יש עדיין שימוש נפוץ מאוד בצ’קים כאשר בעלי עסק רבים מקבלים אותם מהלקוחות שלהם והם גם משלמים באמצעותם לספקים המספקים להם סחורה. חשוב להיות מודעים לכל כללי החוק על מנת שלא ייווצר מצב אשר בו הצ’קים הם אינם חוקיים. אלו עשויים לסבך קשות הן את נותן הצ’ק והן את המקבל של הצ’ק.

פונים למקור אמין

השוק האפור מוצא לעצמו כר נרחב בכל מה שקשור לתחום של ניכיון צ’קים. הם מנצלים את המצוקה כמו גם את התמימות של אנשים רבים אשר מבקשים לפדות במהירות צ’קים דחויים שנמצאים ברשותם. אלו לא  תמיד פועלים בזהירות הנדרשת והם מוכנים לסמוך בעיניים עצומות על כל מי שמציע להם את השירות של ניכיון הצ’ק טרם זמנו. לעיתים הם לחוצים כל כך מבחינה כלכלית עד שהם לא טורחים לפקוח עיניים ולבדוק אל מי הם פונים ומהם התנאים המוצעים להם תמורת השירות.

אנחנו שומעים לא פעם כי השוק האפור מנצל את התמימות ואת הלחץ של הלקוחות הללו ורוכש מהם את הצ’קים הדחויים תמורת עמלות מפולפלות. מה שהופך את כל העסקה לבלתי משתלמת בעליל. הריביות והעמלות אותם הם נדרשים לשלם לאותם הגורמים הופכים את כל העניין לבלתי רווחי בעליל ולעיתים מדובר אפילו במהלך שכולו הפסד.

על כן, לפני שפונים אל חברה זו או אחרת, חשוב מאוד לבדוק ולוודא כי מדובר בחברה אמינה עליה אפשר לסמוך כי היא לא תהפוך את כל הסיפור להפסד.

נוכל לסכם ולומר כי אמנם ברור שמדובר בשירות נצרך וחשוב מאין כמוהו עבור בעלי עסק רבים. אך מצד שני, אף פעם אל תתפתי לפנות אל חברות מימון פרטיות המציעות שירות במסלול מפתה במיוחד, בלי שתבדקי לעומק מה עומד מאחורי ההצעה. לא פעם מתברר כי גורמים מפוקפקים הם אלו שמציעים לך את השירות כאשר הוא עשוי להפיל אותך ואת העסק שלך. אנחנו מציעים שירות אמין, יעיל, מהיר ובמסלול משתלם במיוחד, עבורך ועבור העסק שלך. שווה לבדוק!