עולם המסחר שינה את פניו לחלוטין בשנים האחרונות ואפשרויות התשלום כוללות בעיקר את תשלומי האשראי. בכל זאת אנחנו עדים לכך כי עדיין לא פסו הצ’קים מעולמנו ועדיין נעשה שימוש בנייר ה’פרימיטיבי’. מי שבעיקר עושה שימוש בצ’קים אלו הם בתי עסק גדולים, אנשים הנותנים צ’קים כפיקדון ועוד.

התאריך שרשום על גבי הצ’ק

הצ’ק הוא מסמך שמאפשר לכל אדם האוחז בו כמו גם לכל ישות משפטית, למשוך מהבנק של בעל הצ’ק את הסכום אותו הוא רשם על גבי הצ’ק. את הצ’ק יש למשוך על פי רוב בתאריך אשר אותו רשם בעל הצ’ק על גביו.

אז בעוד שערכו של הצ’ק הוא למעשה הערך של הסכום אשר נכתב עליו, חשוב לדעת כי גם לתאריך שנרשם על גבי הצ’ק, יש הרבה מאוד מה לומר.

הוא משפיע במידה רבה על ערכו של הצ’ק. זה לא שהסכום יהיה שונה בגלל התאריך. אך מבחינת האמינות של הצ’ק כמו גם מצד הרוגע והביטחון כי אכן הכסף יחכה לנו בחשבון הבנק של נותן הצ’ק עד לתאריך הנקוב, הרי שיש כאן בהחלט מדד שחשוב להתייחס אליו ולקחת בחשבון בעת שאנחנו מקבלים צ’ק כזה.

לעיתים זה יכול להיות אדם לא ממש אמין שלא ידאג לכיסוי של הצ’ק בבוא העת והוא גם יוכל להספיק להיעלם מהזירה אך ישנם המקרים אשר בהם אין כל כוונה רעה אלא פשוט שכחה אנושית לחלוטין. אדם שאינו זוכר כי בתאריך מסויים עתיד לתת צ’ק מחשבון הבנק שלו ועל כן הוא לא ידאג כי יהיה די כסף לצורך כיסוי הצ’ק.

מה שלא יהיה, הצק הדחוי עשוי להיות גורם משמעותי לכאב ראש.

אפשר לנכות את הצ’קים הדחויים

לא פעם מבקשים אנשים שמחזיקים צ’קים דחויים, לנכות את הצ’קים הללו טרם מועדם. לעיתים כי הם פשוט זקוקים לכסף באופן מידי ובמקרים אחרים הם פשוט לא אוהבים להחזיק ברשותם מסמכים הדורשים טיפול עתידי. במיוחד אם יש להם כמה וכמה צ’קים כאלה והם לא מצליחים לעקוב אחר תאריך הפירעון של כל אחד מהם.

אז נכון שהניכיון אינו שירות חינמי והאדם נאלץ להיפרד מאחוזים די נכבדים מתוך הצ’ק, אך עבור אלו שבוחרים לעשות את זה, עדיין מדובר בשירות משתלם.

איך פועל השירות של ניכוי צ’קים דחויים?

כאשר באים לנכות צ’ק, למעשה מסבים אותו ממקבל הצ’ק לידי צד שלישי. הצד השלישי יכול להיות החברה המציעה את השירות של ניכוי הצ’ק או לחילופין הבנק שמציע גם כן את השירות הזה. ניתן להתייחס לכך כמו אל סוג של הלוואה. צד ג’ יקבל כביכול את הריבית על ההלוואה אותה הוא מלווה לנפרע, על חשבון הצ’ק אשר אותו הוא פודה עבורו.

שירות זה עשוי להיות יעיל במיוחד עבור בעלי עסקים אשר מציעים ללקוחות שלהם את האפשרות של קניות בתשלומים מאוחרים אך הם כן זקוקים לתזרים מזומנים יציב על מנת לגלגל ולקיים הלאה את העסק שלהם.

אנחנו מוצאים כי גם אנשים פרטיים בוחרים לנכות צ’קים דחויים והם מעדיפים לשלם את העמלה ובלבד לקבל לידיהם את הכסף במזומן.

שיעורי העמלות על הצ’קים המנוכים

אז הבנו כי ניכיון צ’קים זהו לא שירות חינמי ולמעשה הגוף אשר מציע את השירות אמור להרוויח מכל העניין.

כאן חשוב לדעת כי שיעורי העמלות יהיו שונים בין צ’ק אחד למשנהו וגם מבחינת הגופים המציעים את השירות, יהיו גם כן שינויים מצד האחוזים וגובה העמלות שייגבו.

באופן כללי ניתן לומר כי ככל שתאריך הפירעון של הצ’ק יהיה מאוחר יותר, הרי שהסיכון שמנכה הצ’ק לוקח על עצמו יהיה גדול יותר. מסיבה זו הוא גם יגבה עמלה גבוהה יותר. מצד שני, כאשר הצ’ק הוא קרוב, הרי שהעמלה עשויה להיות הרבה יותר נסבלת.

גם הגוף שיעניק את השירות משפיע במידה רבה על גובה העמלה. מקובל לומר כי חברה פרטית תגבה על פי רוב סכומים נמוכים יותר ביחס לבנקים. אך ברור כי יש לבדוק את הנושא מקרוב ולא להסתמך על המלצות גורפות. בכל מקרה נוכל לציין כי גובה העמלה נקבעת הן על פי סוג ההמחאה, הן בהתאם לסכום הנקוב עליו וכמובן בהתאם לתאריך הפירעון שלו.

שירות שמעניק לעסק אפשרות לגדול

כל עסק שמבקש לגדול, חייב להציע ללקוחות שלו את אפשרויות הפריסה והתשלומים בצורה הכי נוחה עבורם. אך מצד שני העסק גם חייב להשקיע בעצמו, לשלם לספקים, לשלם לעובדים ולתפעל את העסק עם הרבה מזומנים שישמנו את המערכת. הבעיה שנוצרת היא שבמקום לקבל מהלקוחות את הכסף לצורך מימון הפעילות העסקית, מוצא את עצמו מנהל העסק כאשר רוב הכסף למעשה מגיע לידיו טיפין טיפין על ידי תשלומים חודשיים קטנים. ברור כי התנהלות כזו עשויה לתקוע את ההתקדמות של העסק.

האפשרות של ניכיון הצ’קים המאוחרים מהווה הצלה של ממש עבור בעלי העסקים הללו כאשר תמורת עמלה בגובה מסוים הם יכולים לשמר את תזרים המזומנים שלהם במצב יציב הודות לאפשרות של ניכוי הצ’קים הדחויים.

אפשר להשוות את השירות לסוג של מסגרת אשראי עבור העסק כשיש לו את האפשרות להמר באופן מידי את התקבולים העתידיים לתשלומים במזומן. כאן הם גם לא צריכים להעמיד ביטחונות כלשהם בדומה למסגרת אשראי גדולה והם מצליחים הודות לכך לתפעל את העסק ביתר קלות.

באופן כזה העסק יוכל ליהנות מהנחות מזומן מול הספקים, הוא יכול לשלם מהר יותר את כספי ההשקעה שלו בעסק ולמעשה להניע את גלגלי העסק בצורה הרבה יותר יעילה.