האפשרות לשלם בתשלומים דחויים מאפשרים לנו כיום לרכוש מוצרים רבים כמו גם מוצרי חשמל או רהיטים כאשר אנחנו יכולים לפרוש את התשלומים למשך מספר חודשים. אז נכון שכלקוחות מדובר בהחלט בהקלה של ממש כאשר זוהי למעשה האפשרות היחידה שלנו להרשות לעצמנו רכישות גדולות מעין אלו. הבעיה היא של העומדים בצד השני של המתרס. בעלי העסקים המקבלים את הצ’קים הדחויים שלנו על מוצר שהם שילמו עליו במזומן. הם למעשה מקבלים תשלום שהם לא יכולים לממש אותו מיד.

הבעיה הזו היא גם נחלתם של אלו שמקבלים את משכורתם על שיטת התשלום שוטף 30+. לאחר שהם עבדו כל החודש, הם נאלצים להמתין חודש ויותר לקבלת משכורתם. למעשה האנשים הללו כמו גם בעלי העסקים המקבלים תשלומים דחויים באמצעות צ’קים, מוצאים את עצמם מתמודדים מול מחסום פיננסי אשר אינו מאפשר להם להתנהל בצורה נכונה מהבחינה הכספית. לא פעם הם נחסמים ואינם יכולים להתקדם כלכלית ועסקית בגלל המחסור בתזרים המזומנים.

מה אפשר לעשות עם הצ’קים הדחויים?

למעשה ישנן כמה אלטרנטיבות אותם אפשר לעשות עם הצ’קים הדחויים. אפשר להפקיד את הצ’ק למשמורת בבנק עד שיגיע מועד הפירעון שלהם.

אפשר גם להעביר את הצ’ק לגורם אחר במקרים ומדובר בצ’קים פתוחים. זוהי אופציה אשר בעלי עסקים רבים עושים. הם מעבירים את הצ’ק לספקים ואלו מגלגלים אותם הלאה. ברור כי אופציה כזו יכולה להתאים רק בצ’קים עד סכום מסוים זאת בהתאם לחוקים החדשים לניכיון צ’קים.

אם מקבל הצ’ק אינו לחוץ, הוא כמובן יכול להמתין בסבלנות עד לתאריך של פירעון הצ’ק.

יחד עם זאת, יש רבים שמעדיפים שלא להמתין עד למועד הפירעון הנקוב על גבי הצ’ק גם אם הם לא באמת לחוצים מבחינה כלכלית. הסיבה לכך היא כי הם רוצים לוודא כי מדובר בצ’ק תקין. ככל שיחלוף זמן הם יתקשו לאתר את בעל הצ’ק או לתבוע את פירעון החוב באם יתברר כי הצ’ק אינו תקין.

ניכיון צ’קים – הפתרון הנכון

עבור כל האנשים הללו, ישנו הפתרון של ניכיון צ’קים. הם למעשה יכולים ליהנות מהצ’ק לפני שיגיע מועד הפירעון שלו. אם מדובר בבעלי עסקים, הרי שיהיה להם את מרווח הנשימה ואת האפשרות לקיים הלאה את העסק. אם אלו אנשים פרטיים המקבלים את השכר באמצעות צ’ק דחוי לחודש מאוחר יותר, הם לא נקלעים למצוקה בגלל היעדר משכורת. הם פודים את הצ’ק ומקבלים את התשלום במזומן.

מה חשוב לבדוק לפני שפונים לניכיון צ’קים?

החברות הפיננסיות אשר מציעות את השירות של פירעון צ’קים, גובות עמלות ברמות שונות על השירות. יש לבחון היטב מהי העמלה אותה תידרשו לשלם עבור השירות כמו כן יש לוודא האם החברה תיתן לכם את מלוא הסכום בתשלום אחד. חברות רבות נותנות ללקוח רק חלק מהסכום ורק לאחר זמן כאשר הם מוודאים כי אכן הצ’ק הוא אמין הם משלמים את יתרת הסכום בקיזוז סכומי העמלות.

על פי רוב יעשו שימוש בשירות בעלי עסקים, בעלי חברות וארגונים, עצמאיים ופרילנסרים. גם אנשים פרטיים עושים שימוש בשירות למרות שהמלצתם של היועצים הפיננסיים והמומחים בתחום ממליצים כי יבצעו את הפעולה רק במקרים אשר בהם הצטברו מספר גבוה של צ’קים דחויים או לחילופין, במקרים אשר בהם מדובר בצ’ק שהוא על סכום גבוה של אלפי שקלים, אותו מעוניינים להזרים אל חשבון הבנק באופן מידי.

פונים אל חברה אמינה

היות ומדובר בשירות שדורש אמינות גבוהה, כי אחרי הכול מדובר בכסף מזומן, על כן יש לשים לב לכמה וכמה נתונים כאשר באים לחפש את החברה לניכיון צ’קים.

  • הגינות של החברה – אז כולנו מבינים כי על מנת לפדות צ’ק טרם מועדו, יש לשלם עמלה מסוימת אך חשוב לברר כי פונים אל חברה הוגנת, חברה שלא תנצל את המצוקה של המחזיק בצ’ק. כל חברה גובה עמלות בריבית משתנה וכדאי לבדוק כי בוחרים בחברה הגונה שגובה מחיר סביר.
  • מקצועיות של החברה – התחום שלך ניכיון צ’קים דורש מקצועיות ודורש ניסיון בתחום למשך זמן. חשוב לוודא כי פונים אל חברה מקצועית שהיא בעלת מוניטין. כך גם אפשר יהיה להיות רגועים כי הצ’ק נמצא בידיים נכונות שלא תעשה בהם שימוש לא נכון. כי אחרי הכול, השם הטוב של החברה לא הגיע אליה בחינם. אם היא מתהדרת בשם טוב והציבור מכיר אותה לטובה, הרי שבהחלט ניתן לסמוך עליה.
  • אמינות של החברה – הפקדה של צ’קים ובמיוחד צ’קים בעלי סכומים גבוהים דורשת בהחלט אמינות גבוהה. אי אפשר לתת צ’קים ששווים גבוה בלי להיות בטוחים כי החברה שקבלה את הצ’ק אכן מבטיחה לשמור עליו היטב ולהעניק לנו את תמורתו.

איך מתנהל התהליך בפועל?

ניכיון צ’קים זהו שירות אשר מתקבל על פי רוב על ידי חברות פרטיות. חברות חוץ בנקאיות אשר מספקות  בין היתר גם שירותים כמו מימון והלוואות, ייעוץ בתיקי השקעות ועוד שלל שירותים אשר ניתנים לבעלי עסקים וגם לאנשים פרטיים.

התהליך של ניכיון הצ’קים, כולל בדיקה של הצ’ק עבור הלקוח. החברה בוחנת את הצ’ק על כל פרטיו והיא מבררת את האמינות של הצ’ק. רק לאחר מכן תפרוט החברה עבור הלקוח את הצ’ק. כך מתאפשר ללקוח לקבל את הכס במזומן באופן מדויק. במקרים רבים התשלום יועבר ישירות אל חשבון הבנק או שהוא יישלח אל הלקוח באמצעות שליח.

אז ברור כי מדובר בשירות יעיל מעין כמוהו. אך אין לעשות דבר בטרם בודקים לעומק את כל המרכיבים.