עולם העסקים הנו תחום שמצד אחד מאוד דינאמי ומצד שני כולל תכתיבים ידועים, ועל כן אין זה מפתיע שכל מי שעומד לפתוח עסק אינו רק מתרגש, אלא בעיקר חושש, וזאת כי אם בוחנים את הסטטיסטיקה, מגלים שרק מעט מהעסקים זוכים לעבור את השנה הראשונה ולהמשיך לצמוח לעבר השנה השנייה, ואם נבקש לשים את האצבע על הגורם העיקרי, נמצא שמקור הבעיה טמון בתזרים מזומנים. מה עומד מאחורי בעיית תזרים מזומנים? ובכן בעידן בו אנו חיים אנשים כבר לא משלמים באמצעות מזומן, אלא הם עברו לצ’קים ולאשראי, והרבה פעמים הצ’קים דחויים והתשלום באשראי מגיע במקטעים, כך שלצד העובדה שהעסקה נסגרה, המוצר הועבר והלקוח יצא מרוצה, עדיין כסף לחשבון הבנק של העסק לא באמת נכנס.

בדומה למזומן

לאור הדברים, עסקים רבים מבקשים לפתור את הבעיה, מבקשים לממש את התשלום כאילו ניתן במזומן, משמע ניכיון שיקים של חברה מאפשר לחוש שהתשלום נכנס במועד הרצוי. באופן שכזה זוכים להכנסה שוטפת, כך שכבר אין צורך לעבוד בהתאם ליעדי תשלום מסוימים, עובדה שמסייעת לעסק להתרחב ולפעול כהלכה.

משאירים רושם חיובי

גם אם בוחרים לפנות אל חברת ניכויים, עדיין רוב העסקים גם צרכים להיעזר בשירותי בנק, ומי שקיים בעבר מערכת יחסים עסקית עם הבנק, יודע עד כמה הבנק מעריך ומתגמל לקוחות שמחזיקים בהכנסה יציבה, וכמובן שגם קבועה. אי לכך, באמצעות ניכיון שיקים הבנק מקבל רושם חיובי, עובדה שמעודדת אותו לתגמל בחזרה, למשל להעניק מסגרת אשראי יותר נוחה.

הלוואה וקוץ בה

הלוואה היא דבר נפלא, אך מצד שני היא גם יצר רע. עסקים רבים מתפתים לקחת הלוואה ולאחר מכן מגלים שלהחזיר אותה יותר קשה ממה שהם תיארו לעצמם, ועל כן חשוב להבין שבאמצעות ניכיון שיקים ניתן להימנע מכך, ולו כי למרות שהכסף זורם לחשבון העסק וזוכים לרכוש מכשור מתקדם (או לצאת בשיווק מאסיבי), עדיין אין צורך לשלם עמלה גבוהה.

גמישות כפולה

ניכיון שיקים ידוע כאקט מאוד גמיש. מצד אחד ניתן לשחק עם גובה העמלה, עם מועד הפירעון, עם מועדי ההחזר, עם נקודות היציאה וכדומה, ומצד שני גם העסק עצמו יכול להתנהל בגמישות אל מול הלקוחות, משמע הוא יכול לאפשר להם לבצע עסקאות בתנאים יותר נוחים, עובדה שהרבה פעמים מצילה שלל עסקאות, וזאת כי גם אם הלקוח מבקש לשלם בשיטת שוטף פלוס 60, עדיין בית העסק רגוע שהמזומן יכנס לחשבון כבר בימים הקרובים.

מה עוד מנכים?

לצד ניכיון שיקים גם קיימים שירותים משלימים, קרי שירותי ניכיון כרטיס אשראי. מדובר בעוד סוג של שירות שמהווה קרש הצלה עבור עסקים רבים, וגם פה ההתנהלות יחסית זהה. במה מדובר? ובכן ניכיון כרטיסי אשראי מעניק מזומן עבור עסקאות שהתשלום עליהן אמור להיות עתידי, רק שבמקרה זה ההתנהלות מעט שונה, צריך לשדר את העסקאות לשירותי בנק אוטומטיים ורק לאחר מכן מקזזים עמלות (שנקבעו מראש) ומזכים את החשבון העסקי בסכום המלא.

אודות השיטה

ציינו לא מעט מיתרונות השיטה, אך טרם עצרנו להבהיר במה בדיוק מדובר, ופה נרחיב ששיטה זו מאפשרת ליהנות מתשלום מידי שזורם לחשבון העסק, וזאת בתמורה לשיק הדחוי, כך שבעצם זוכים במקור מימון נוסף ושוטף, משמע כבר אין צורך להיתקע ולחכות למועד הפירעון, אלא ניתן להמשיך ולפעול בהתאם לשיקולים שהם נטו עסקיים. מכאן שבאמצעות פעולה פשוטה, נוחה ומהירה מעין זו, זוכים ליהנות מהסכום המלא של הצ’ק, ובתמורה משלמים עמלה (או לחלופין ריבית), כאשר אם משווים את גובה העמלה לזו שנהוג לגבות בסיטואציות אחרות, מהר מאוד מגלים שהיא יחסית זניחה, וכפי שכבר ציינו גם הרבה יותר גמישה. על מנת ליהנות מכך כל שצריך לעשות הנו להעביר את ההמחאה ולסגור פרטים שנוגעים לריבית. פשוט ומהיר!

יתרונות השיטה:

  • שיפור ממשי בתזרים המזומנים.
  • שליטה מרבית על מקורות המימון ועל המצב הכספי.
  • בקרה מלאה.
  • מושגת שליטה על האובליגו (התחייבויות הלקוח כלפי הבנק).
  • זוכים לשפר את מקורות המימון.
  • מגדילים את היקף הלקוחות.
  • זוכים במסגרת אשראי יותר נוחה.
  • זוכים להמשיך לנוע קדימה, מבלי לעמוד במקום ולצד ציפייה למועד הפירעון.

ללא גוונים אפורים

לצד שורת היתרונות, עדיין לא תמיד חברות מנצלות את ההזדמנות, וזאת למרות שרובן נתקלות מדי יום בשיקים דחויים. מדוע? ובכן הסיבה נעוצה במוניטין שנדבק לשיטה אי שם בעבר, כאשר השוק האפור ניהל את הסיטואציה. עם זאת, אם נחזור למציאות, נמצא שהשוק האפור כבר מזמן אינו קשור לסיטואציה, במיוחד אם הניכיון נעשה במוסד מוכר ובעל רזומה חיובי, ואף יותר מכך, מדובר בפעולה חוקית לגמרי אשר מקבלת את תמיכתו של משרד האוצר ובנק ישראל. עוד נציין ששיטה זו אינה רק לגיטימית וחוקית, אלא בין היתר לרגע אינה מסכנת את חוסנה של החברה, אלא מדובר בהיפך הגמור, הניכיון מעניק לחברה אוויר לנשימה, גלגל הצלה – הזדמנות לשרוד בעולם בו מזומנים הולכים ונכחדים.

 לא רק עבור עסקים

אומנם ידוע שניכיון שיקים בעיקר משרת עסקים ותאגידים, אך יחד עם זאת ראוי לדעת שגם אנשים פרטיים עשויים להיעזר בכך, ולו כי מדובר באדם שקיבל תשלום משמעותי עבור מכירה אישית (למשל מכירה של הרכב הפרטי) ועל מנת להוציא את העסקה לפועל התקבלה הסכמה לקבל צ’ק דחוי, או לחלופין אדם קיבל ירושה גדולה שמסיבה מסוימת אמורה להיכנס לחשבון רק בעוד כמה חודשים, אך הצורך להיעזר בכסף הנו מידי. מכאן שאם נסכם, נציין שניכיון שיקים מסחריים מהווה כלי עזר עסקי חשוב ביותר, מהסוג שמציע יתרונות יחסיים מובהקים, הן עבור אנשים פרטיים והן עבור חברות ועסקים.